Adverteerder mijdt GeenStijl.nl

Lieve Oma,

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Soms denk ik er aan hoe vreselijk het voor jou geweest moet zijn.
Je stad werd platgebombardeerd en je werd met je jonge gezin naar het kamp gestuurd.

Bij terugkomst waren veel vrienden en familie er niet meer. Bovendien was je huwelijk kapot.

Ik heb er een gezonde aversie tegen onrecht aan overgehouden.

Tegenwoordig is er internet.
Je zou je in je graf omdraaien als je wist wat zich daar allemaal afspeelt.

Er is een site met de naam Geen Stijl, waar anonieme redacteuren voor de grap mensen beschadigen en fascistische uitspraken doen.

De stemmingmaker van de site noemt zich Joris de LogNazi;

ze plaatsten er een video-clipje genaamd Housewitz en mij persoonlijk betitelen ze als Goebbels.

Om de ironie van dat laatste had jij vast moeten lachen.

Ik kan er niet om lachen. Dagelijks bekijken zo’n 200.000 mensen deze website; zij moeten er blijkbaar vaak om lachen.

Een kleinere groep reageert stiekem en anoniem vanachter een PC op de zolderkamer en probeert elkaar te overtreffen in vileine toevoegingen.

Is het in jouw tijd ook zo begonnen, Oma? Inmiddels schijnen er ook al allerlei hooggeplaatste Nederlanders mee te doen, waaronder zelfs een voormalig Minister, die de website leuk zegt te vinden en vaak bezoekt.

Sommige mensen die zij geprobeerd hebben te beschadigen, hebben rechtszaken tegen de site aangespannen. Justitie heeft in zes - door het Meldpunt Discriminatie Internet aangemelde - zaken nog niet besloten te vervolgen.

Dat is ook lastig; de site heeft journalistiek gezien het karakter van een column of een karikatuur. Dan mag blijkbaar alles.

De leugens die ze over mij hebben gepubliceerd, weigeren ze te corrigeren.

Ik vroeg de directie van het Telegraaf-concern, mede-eigenaar van de site, om uitleg, maar zij hebben mij, ondanks rappel, nog niet teruggebeld.

Deze week heb ik gebeld met een aantal bedrijven die adverteren op Geen Stijl. Ik heb ze gevraagd of ze zich bewust waren van de omgeving waarin zij hun merk adverteren. De meeste realiseerden zich dat niet. Unilever heeft aangegeven haar advertenties stop te willen zetten; dat lijkt me een hoopgevend signaal. Sony en Monsterboard hebben een dergelijk besluit nog in beraad. FBTO liet weten het hoge aantal pageviews van Geen Stijl belangrijker te vinden dan ethiek. Ondertussen heb ik contact gezocht met een mediabureau en met de Bond van Adverteerders.

Ik wil proberen een gedragscode op te stellen om er voor te zorgen dat er aan dit soort uitwassen geen geld verdiend kan worden.
Wat we niet kunnen voorkomen, is dat het internet mensen de kans geeft beschadigend gedachtengoed te verspreiden; het internet verspreid immers ook veel goeds.

Wat we wel kunnen doen tegen excessen, moeten we ook echt doen. Ik zal daarom nog meer mensen vragen hun invloed te nemen. Alle beetjes helpen. Politie en justitie moeten de rest dan maar doen.
Oma, je was een fantastisch mens;

we zullen er voor zorgen dat Nederland een klein beetje leert van wat jou is aangedaan.

Liefs, Joost

(gepubliceerd op persoonlijke titel)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie