Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Wrap the Gift: het digitale pakpapier

Wat zou het zijn? Een cadeau krijgen is leuk, uitpakken is nog veel leuker. Maar wie een Groupon-deal of Spotify-abonnement ontvangt, krijgt een saaie e-mail met variaties op de saaie mededeling ‘er staat iets voor je klaar en je kunt het hier dowloaden’. AIA-finalist Wrap the Gift brengt het uitpakplezier terug met digitaal pakpapier.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

is een dienst waarmee je digitale cadeaus zoals e-boeken en e-tickets in kunt pakken. Je pakt een cadeau in drie simpele stappen in op de website waar je het koopt. De ontvanger pakt je presentje via de smartphone, tablet of pc uit.

‘Waarom was dit er nog niet?’
Donald Vossen: “Ik ben tijdens de feestdagen op het idee gekomen. Ik las in de New York Times dat tijdens de feestdagen veel meer papieren boeken werden verkocht dan e-boeken. Dat vond ik logisch – Een echt boek kun je namelijk inpakken en is daarom veel leuker om cadeau te geven. Op dat moment vroeg ik mij af waarom je digitale cadeaus nog niet in kon pakken. Toen kwam ik op het idee van digitaal pakpapier. Ik kon niet geloven dat dit nog niet bestond.”

Een uitpakbeleving creëren
Donald: “Ik heb heel goed gekeken naar de manier waarop mensen een cadeau uitpakken, wat er gebeurt als mensen iets krijgen. Wat zorgt voor een spannende ervaring? Die elementen heb ik vertaald naar een digitale uitpakbeleving”. Zo vergroot Wrap the Gift je nieuwsgierigheid door het cadeau aan te bieden met een timer die aftelt – tot je verjaardag of kerst bijvoorbeeld. Als het zover is, zie je het digitale cadeau met een strik erom. Donald: “Je kunt op het moment suprême de strik lostrekken, en dan kun je het pakje openkrassen. Dat moet endorfine losmaken, het gelukshormoon dat je hersenen aanmaken als je pakpapier openscheurt. Je ziet beetje bij beetje meer van het cadeau.”

Veel meer goede ideeën
Steeds meer mensen kopen digitale cadeaus en onlinebeleving wordt steeds belangrijker. Ook de apparaten waarop je cadeaus kunt ontvangen worden mobieler en inventiever. Donald: “Het leuke is dat ik telkens enthousiaste ideeën terugkrijg als ik vertel over Wrap the Gift, daardoor wordt de dienst steeds beter. In de volgende versie kun je bijvoorbeeld je telefoon schudden om een hint te krijgen over het cadeau. Het doel is dat een digitaal cadeau uitpakken uiteindelijk nog leuker wordt dan het papier van een fysiek cadeau afscheuren.”

Wat begon als afstudeerproject…
Wrap the Gift begon als een afstudeerproject van Donalds studie Communication and Multimedia Design. Donald schreef zich in voor de Folia Startup Awards, een prijs voor beginnende student-ondernemers, uitgereikt door Folia, het magazine van de HvA en de UvA. Acht bedrijven streden in de finale om een investering van vijftigduizend euro, beschikbaar gesteld door Gijs Barends en Marc Noët van investeringsmaatschappij Snobber. Donald wist de jury te overtuigen en won het prijzengeld en professionele begeleiding met een eigen bedrijfsruimte in de Indische buurt in Amsterdam. Donald: “Het winnen van de Folia Awards heeft veel voordelen, met als belangrijkste dat mensen je gelijk veel serieuzer nemen. Een prijs betekent erkenning.”

Concurrenten en doelgroep
Andere bedrijven met een inpakservice voor digitale cadeaus zijn er niet. Donald: “Toen ik net begon waren er een paar bedrijven die gefocust waren op digitale cadeaus. Maar vooral op het geven daarvan. En dat worden er steeds meer – wat Wrap the Gift kansen biedt. Zoals ik al zei, ik kan niet geloven dat dit nog niet bestond.” Hij vervolgt: “We richten ons vooral op retailers die digitale producten verkopen. Maar we merken dat Wrap the Gift ook interessant is voor webwinkels met fysieke producten. Cadeaubonnen voor hun producten zouden wij gemakkelijk kunnen inpakken. We hebben al gesprekken gehad met grote bedrijven. Het is een wens om eens met partijen als bol.com, vakantieveilingen.nl en Spotify om de tafel te zitten.”

Nog voor 8 november live
Donald: “We testen en introduceren nu onze dienst bij een aantal partners. We verwachten rond de finale van de Accenture Innovation Awards op 8 november klaar te zijn om live te gaan. Dit jaar verwachten we vooral bij veel Nederlandse retailers aan te sluiten en met een aantal internationale partijen te starten En over vijf jaar? Dan willen wij internationaal marktleider zijn van het inpakken van digitale cadeaus.”

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. Kijk voor meer informatie op .

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp op de Publieksprijs in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event. Voor het eerst wordt ook de Groene Tulp uitgereikt aan het meest duurzame concept.

Wil je op Wrap the Gift stemmen voor de Publieksprijs? . De stembus voor de Publieksprijs is geopend tot en met 5 november. Elke tweet, share en like vanaf de Innovation Awards-website, telt als één stem. Bij concepten met een Blauwe Tulp-nominatie tellen alle stemmen mee bij het eindoordeel. Lees meer

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie