Accenture Innovation Awards Concept van de Week – WakaWaka: een lampje dat de wereld verovert

WakaWaka – het is Swahili voor ‘schitterend licht’ en de naam van de bijzondere AIA-deelnemer van deze week. De betaalbare ledlamp op zonne-energie is een uitkomst voor de ruim anderhalf miljard mensen die het zonder elektriciteit moeten stellen en meestal aangewezen zijn op dure kerosinelampen – die jaarlijks driehonderdduizend doden en zes miljoen gewonden veroorzaken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Elk lampje dat een kerosinelamp vervangt, is er een”, zegt Maurits Groen van . Hij richtte het bedrijf op met Camille van Gestel. “Maar waarom zou je niet gelijk de beste keuze maken?” De WakaWaka is een lichtgewicht, heeft de dimensies van een sigarettenpakje en maakt van één dag zonlicht zestien uur licht in de duisternis.

Het geheim: de combinatie zonnepaneeltje-slimme chip.
WakaWaka maakt gebruik van de zonneceltechnologie van , dat op de Accenture Innovation Awards van 2009 de Best Green-award won, met Sunboost. Onder alle weersomstandigheden haalt de WakaWaka-chip het maximum aan energie binnen, zelfs tijdens bewolkte dagen. Daarbij verdubbelt de chip het rendement van het zonnepaneel vooral op de wat minder zonnige dagen. De lamp heeft vier lichtstanden, een SOS-functie en een automatische energiebesparingsfunctie. Op de nachtstand kan één zonlichtdag zelfs voorzien in tachtig uur verlichting.

Met dank aan het WK in Zuid-Afrika
Maurits over de totstandkoming van WakaWaka: “We hielpen mee het WK 2010 in Zuid-Afrika klimaatneutraal te maken, door gloeilampen te vervangen door ledlampen – in hotels, kantoren, stadions en op vliegvelden. Al reizend kwamen we langs dorpen zonder stroomaansluiting, en het besef groeide dat juist de mensen daar hulp nodig hadden, en wel in de vorm van een off-gridoplossing, onafhankelijk van het elektriciteitsnet dus.”

Een halen, twee betalen
WakaWaka richt zich op ‘off grid families’ in landen in opkomst, maar veel bestellingen komen uit landen als de VS, Duitsland en Nederland, wat Maurits verbaast. “Veel WakaWaka’s gaan naar consumenten die ‘m meenemen naar de camping of op zeiltochten. In westerse landen is de WakaWaka duurder dan waarvoor hij aangeboden wordt in landen waar ze hem hard nodig hebben.” Het werkt met het een-halen-twee-betalen-model: als je een WakaWaka koopt, gaat een deel van het bedrag naar de WakaWaka Foundation, die zorgt dat de lamp elders vijf dollar goedkoper kan worden aangeboden.

WakaWaka Foundation
Naast streven naar een zo laag mogelijke kostprijs, geeft de stichting WakaWaka’s aan organisaties als de UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN en War Child. Zij kennen lokale gemeenschappen als geen ander en weten wie het meest behoefte heeft aan een WakaWaka. Het streven is kandidaat-ontvangers een tegenprestatie te laten leveren – zoals helpen een deel van het kamp opruimen, een opleiding volgen of anderen helpen. Daarmee willen we ‘ownership’ creëren. Maurits: “We sponsoren de WakaWaka Foundation zelf ook en we ontvangen donaties van anderen. Bovendien kunnen bedrijven WakaWaka’s als promotiemiddel van hun eigen bedrijf inzetten. Bedrijven delen ze dan uit met een logo erop aan hun klanten en de Foundation deelt parallel het liefst even veel lampen uit in een vluchtelingenkamp.”

Crowdfunding in plaats van een bank
Maurits: “We hebben WakaWaka opgezet zonder ook maar een cent van een financiële instelling. Via twee crowdfundingacties – en – hebben we ruim 110.000 euro opgehaald. Met dit geld, wat spaargeld en anderhalf jaar zelf niks verdienen kan WakaWaka toch bestaan. We zijn een gezond bedrijf, we draaien mee in de economie. Het doel van winst maken is vooral: groeien. Anders schieten we ons doel voorbij.”

Impact vóór omzet
Succes meet WakaWaka af aan impact in plaats van omzet, dus aan het aantal mensen dat duurzaam licht krijgt. Maurits: “Ik sprak een Rwandees die zei dat het geven van een WakaWaka aan een off-gridgezin in zijn land vergelijkbaar is met een vliegtuig cadeau doen aan een Nederlands gezin. Lijkt misschien overdreven, maar wat licht in het donker betekent voor veel Afrikanen kunnen westerlingen nauwelijks bevatten.”

Weinig in de media, toch veel aandacht
Maurits: “De toekomst is veelbelovend, ik voel dat het komende jaar veel WakaWaka’s de wereld in gaan. En dat zonder dat we al te veel de media opzoeken. Laatst stonden we als lifestyleproduct op de website van Janet Jackson, Bill Clinton steunt ons en Andrea Borcelli vroeg ons langs te komen om mogelijkheden voor WakaWaka en te bespreken.”

Veel stemmen voor Publieksprijs
Dat WakaWaka in hoog tempo de wereld verovert, zien we terug in de social votes voor de Accenture Innovation Awards. WakaWaka heeft op dit moment 392 social votes en staat hiermee op de tweede plaats. “Communitysupport staat bovenaan in ons businessmodel. Daarnaast hebben we ruim duizend crowdfundingsponsors die in ons geloven, ons ondersteunen en allemaal op hun eigen manier een bijdrage leveren.”

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op . En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Wil je op WakaWaka stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. Bij de Accenture Innovation Awards 2012 is de stembus voor de Publieksprijs nu al geopend. Elke tweet, share en like vanaf de op de Innovation Awards-website, telt als één stem. Wordt jouw favoriet genomineerd door de jury, dan tellen alle publieksstemmen mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie