Jan Thij Bakker bedacht Thuisafgehaald samen met zijn vrouw Marieke Hart. Jan Thij: “Eigenlijk is Thuisafgehaald een sociaal netwerk rond eten. Het is een online kookplatform waar je maaltijden kunt delen met mensen die bij je in de buurt wonen.” Op 8 maart ging www.thuisafgehaald.nl live en dezelfde avond zat Marieke bij De Wereld Draait Door (zie onder). Ook Hart van Nederland besteedde aandacht aan deze Accenture Innovation Awards 2012-deelnemer.
De pompoensoep van de buurvrouw
Het idee voor Thuisafgehaald is ontstaan uit eigen ervaring. Jan Thij: “We stonden in onze tuin en roken het heerlijke eten van de buurvrouw. We hadden weinig contact met haar maar belden toch aan. Ze reageerde enthousiast en dat weekend hebben we haar pompoensoep gegeten. Er ontstond een Whatsapp-groep en steeds meer straat- en buurtgenoten sloten zich aan. Toen dachten we: ‘dit moeten we voor heel Nederland mogelijk maken’.”
Hoe werkt het?
Je zet porties die je overhebt op Thuisafgehaald, voegt een beschrijving van het gerecht toe en eventueel een foto. Als kok mag je zelf de prijs bepalen, maar commerciële prijzen zijn niet de bedoeling. De richtlijn is dat de kosten voor ingrediënten, gas, water en elektriciteit gedekt worden. Gemiddeld kost een portie drie euro. Na plaatsing krijgen alle gebruikers binnen een straal van twee kilometer bericht dat iemand een maaltijd aanbiedt. Bij interesse sturen ze een afhaalverzoek, en als je dit accepteert worden gegevens uitgewisseld en kan het gerecht op de afgesproken tijd afgehaald worden. Uit milieuoogpunt wordt afhalers gevraagd zelf een bakje mee te brengen. Na betaling, contant, kan het smullen beginnen.
Kookwonders en thuiskoks
Momenteel staan bij Thuisafgehaald zo’n 600 koks en 3900 afhalers ingeschreven. Wie deze gebruikers precies zijn, weet Jan Thij nog niet. “We kunnen geen rode draad ontdekken, behalve dat het allemaal mensen zijn die het leuk vinden om te koken en van eten houden. De meesten doen mee omdat ze anderen blij willen maken.” Je hoeft geen kookwonder te zijn om je maaltijden aan te bieden op Thuisafgehaald. Zowel culinaire talenten als thuiskoks die simpele maaltijden aanbieden zijn op het kookplatform te vinden. Zelf biedt Jan Thij pannenkoeken en macaroni met kaas aan. Culinair talent heeft aantrekkingskracht. “Toen iemand die zo’n twintig jaar kok is geweest maaltijden begon aan te bieden, stroomden de aanmeldingen in die buurt binnen.”
Bedank de kok
Een van de barrières om mee te gaan doen met Thuisafgehaald is de betrouwbaarheid van de kok. Hoe weet je of het lekker is, is het eten wel op tijd klaar en heeft de kok wel hygiënisch gekookt? Jan Thij: “Dit ondervangen we met het bedanksysteem. Afhalers krijgen dezelfde avond nog een mailtje dat de mogelijkheid biedt om de kok te bedanken. Op de persoonlijke pagina van de kok zijn de bedankjes te lezen, puur voor de positieve insteek. Andere mensen kunnen deze bedankjes lezen voordat ze gaan bestellen bij een kok.”
Sociale cohesie bevorderen
Jan Thij is nog op zoek naar een geschikt verdienmodel voor Thuisafgehaald: “De lancering betaalden we met een persoonlijke investering, daarna werden we gefinancierd door Stichting Doen. Voor een verdienmodel zoeken we gemeentes en woningbouwverenigingen die we een ‘social showcase’ willen aanbieden. In wijken waar gestuurd wordt op sociale cohesie willen we activiteiten organiseren om sociale cohesie te bevorderen. Denk aan buurtproeverijen, ontmoetingen tussen koks en een goudenkoksmutsverkiezing. Voor en na deze activiteiten meten we dan de sociale cohesie.” In een later stadium zouden advertenties een verdienmodel kunnen zijn.
Gaming toevoegen
In de toekomst wordt Thuisafgehaald uitgebreid met spelelementen. Koks krijgen dan bijvoorbeeld sterren of kunnen badges verdienen. Net als bij Foursquare of Foodzy – een van de Innovation Awards-deelnemers van vorig jaar dat vooral zo populair is vanwege de gamification. Aan Thuisafgehaald worden functies toegevoegd om de vraagkant te bedienen. Jan Thij: “Straks kunnen gebruikers vragen: wie kan er vanavond voor mij koken? Dit bericht wordt dan verstuurd naar mensen in de buurt die hebben aangegeven hiervoor open te staan.”
Leer je straat kennen
Thuisafgehaald past goed bij de peer-2-peer-economie en bij sociaal ondernemerschap. Voedselverspilling wordt tegengegaan en mensen leren hun buurtgenoten beter kennen. Jan Thij: “De achterliggende gedachte is dat mensen het leuk vinden om hun buren te ontmoeten en nieuwe mensen te leren kennen op een laagdrempelige manier. Je leert mensen in de straat beter kennen dan alleen van een korte groet. Thuisafgehaald draagt bij aan de binding en vergroot het gevoel van veiligheid.”
#039;" title="?LinkID=124807'">
#039;" title="?aflID=13916434&start=00:23:30&end=00:25:25'">Bekijk de video in andere formaten.
Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor Communications, Media & Technology. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en technische concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!