Het Parool kopte gisteren boven een paginagroot artikel over Roamler: “Big Brother loopt met een smartphone door de supermarkt”. Roamler is een app waarmee je kunt verdienen. De gebruikers – Roamlers – kunnen de opdracht uitvoeren met hun smartphone en ontvangen als beloning een geldbedrag. Bedrijven kunnen opdrachten bij Roamler uitzetten. Het kan om van alles gaan: van een out-of-stock-meting via het gebruik van een huishoudelijk apparaat tot mensen tellen in een park of de kwaliteit van tapbier beoordelen. Hoe meer ervaren een Roamler is, hoe complexer de opdrachten worden. Nog geen maand na de lancering haalde Roamler een investering van een half miljoen binnen.
Bedrijven en organisaties krijgen betrouwbare informatie over het gebruik van hun producten, plaatsing van hun producten bij retailers of ze ontvangen suggesties waarmee ze de omgeving zouden kunnen verbeteren. Roamler controleert altijd de resultaten voordat ze worden doorgestuurd naar de opdrachtgever.
Vier soorten opdrachten
Het maakt Roamler tot een mobiele workforce, een krachtig instrument om correcte informatie bij de bron te halen. De opdrachten waarvoor bedrijven en organisaties Roamlers inzetten zijn grofweg in vier typen op te delen:
1 Praktische opdrachten
Een opdracht om een foto te maken van de manier waarop een product in het schap ligt bijvoorbeeld. Of een controle op reclamedisplays die een bedrijf bij een winkel heeft afgeleverd. Door een foto van de opstelling te nemen en een paar vragen te beantwoorden over de positionering kunnen Roamlers tot acht euro verdienen.
2 Opdrachten over merkbeleving
Heineken, een van de eerste opdrachtgevers, liet Roamlers een biertje bestellen om de schuimkraag te fotograferen. Door het aankoopbedrag terug te storten op je Roamler-account nam Heineken de kosten voor zijn rekening. Bij dit type opdracht zijn de vragen steeds: hoe wordt het merk gebruikt, in welke omgeving en welke sfeer hoort hierbij?
3 Creatieve opdrachten
Dit zijn opdrachten waarbij Roamlers hun eigen creativiteit mogen inzetten. Tijdens het Lekker naar de boer-weekend in juni konden Roamlers onderzoeken wat de boer verkoopt. Het leverde mooie foto’s en verhalen op van mensen die langs diverse boerderijen waren geweest om deze opdracht uit te voeren. Een andere opdracht die veel mooie plaatjes opleverde, was de oproep van Roamler naar "Onbekend Mooi Nederland."
4 Maatschappelijke opdrachten
De gemeente Amsterdam kwam met de opdracht: fotografeer graffiti die je zou willen behouden en waarom dit volgens jou een kunstwerk is. Bij de foto’s werd de locatie automatisch meegestuurd. In korte tijd beschikte de gemeente over de plekken waar graffiti eventueel niet verwijderd zou hoeven worden. Ook met een opdracht als ‘fotografeer een gevaarlijk kruispunt’ kunnen Roamlers een nuttige verandering in gang zetten.
Wie zijn Roamler?
Wiggert de Haan, een van de twee oprichters van Roamler: “De doelgroep is divers, iets wat ook past bij de verscheidenheid aan opdrachten. Wat ze delen is enthousiasme. Sommige Roamlers vinden het leuk om creatief bezig te zijn, de stad in kaart te brengen en zij zullen meer gaan voor creatieve of maatschappelijke opdrachten. Maar voor de opdrachten waar we veel gegevens nodig hebben, is de grote massa die voor het geld gaat nuttig. We zijn erg blij met deze mix.”
Vertrouwensband
Bij Roamler kun je carrière maken: voor elke goed uitgevoerde opdracht krijg je punten. Naarmate je meer opdrachten uitvoert, stijgt je niveau – en bij een hoger level horen leukere opdrachten. Roamler begeleidt je daarbij. De eerste opdrachten zijn simpel en makkelijk te verifiëren. Na zo’n opdracht krijg je persoonlijke feedback in de vorm van tips om foto’s te verbeteren en vragen beter te beantwoorden. Wiggert: “Vaak ontstaat bij Roamlers op level 2, 3 en 4 een vertrouwensband met ons. Wij beginnen ze dan echt een beetje te kennen..” Quid pro quo geldt niet alleen voor het beloningsmodel. “Voor wat hoort wat is ook dat wij van Roamlers verwachten dat ze opdrachten eerlijk en goed uitvoeren. Van onze kant mogen zij veel openheid verwachten. Daarbij hoort de persoonlijke feedback, en dat je na de eerste opdracht meteen het geld van je account kunt halen.”
Vierduizend aspirant-Roamlers
Prioriteit: de Roamlers genoeg opdrachten bezorgen. Wiggert: “We zijn altijd op zoek naar de balans tussen opdrachten en het aantal Roamlers. Als we heel veel Roamlers zouden hebben, zou dat betekenen dat we heel veel opdrachten hebben. Als we niet genoeg opdrachten hebben, nemen we geen Roamlers aan.” Momenteel bestaat de wachtlijst uit vierduizend aspirant-Roamlers. “Zo veel mogelijk Roamlers hebben is niet het doel. Wel om Roamlers een goede ervaring te geven, met veel leuke opdrachten die goed worden uitgevoerd.”
“Wij dachten, toen we Roamler begonnen, dat we een soort uitzendbureau voor minitaakjes zouden worden, dat puur draaide om geld. Maar wat wij vaak terugkrijgen van Roamlers is dat de app veel meer is dan een manier om geld te verdienen. Het verrijkt hun leven op een heel andere wijze. Zij gaan op een andere manier naar dingen kijken, komen op plekken waar ze normaal nooit komen, gaan de deur uit. Dat is een beloning die we van tevoren niet hadden meegerekend, maar waar we wel heel blij mee zijn.”
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op de site. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en tweet het ons.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!