80% van het dataverkeer en 70% van de telefoongesprekken vindt binnen plaats. Tegelijkertijd zijn navigatie- en op locatie gebaseerde diensten voor buiten de deur niet meer weg te denken. Qubulus sprong in het gat. “Mensen hebben de behoefte om ook binnen heel precies te weten wie waar is en wat er in de buurt is. Met gps kan dat niet”, zegt Qubulus-oprichter Frank Schuil.
Qubulus gaat door waar gps stopt: binnen. Naast de precieze horizontale locatie, berekent Qubulus de verticale locatie. Qubulus kan dus zeer accuraat uitrekenen hoe hoog je bent - zonder gebruik te maken van hardware installaties. Qubulus luistert naar de radiosignalen van de mobile telefoon om te bepalen op welke locatie, in welk gebouw en op welke verdieping de gebruiker zich bevindt. De markt hiervoor is gigantisch. Mensen brengen immers het grootste deel van hun tijd binnenshuis door. Maar de signalen van de satellieten die gps mogelijk maken, kunnen niet door gebouwen heen. Ook hoge bouwwerken, tunnels of andere obstakels onderbreken het signaal, waardoor gps onbruikbaar wordt. Frank: “In een metropool als New York is de gps-ontvangst heel slecht. Dat probleem gaat Qubulus voor eens en altijd elimineren.
Gemiddeld drie meter nauwkeurig
Qubulus werkt met een gepatenteerde technologie die gebruikmaakt van bestaande radiosignalen in een gebouw, bijvoorbeeld wifi en 2G- en 3G-signalen. Gemiddeld drie meter nauwkeurig bepaalt Qubulus de locatie van je smartphone. Ter vergelijking: andere indoor positioning-tools hebben een accuratesse van tien à twintig meter. Nog specialer is dat Qubulus een accurate verticale locatiebepaling berekent. “Andere oplossingen voor verticale locatiebepaling zijn in de kern te duur en niet accuraat genoeg. Omdat Qubulus met bestaande radiosignalen werkt, kunnen zij de verticale positie automatisch bepalen. Frank: “Ben je in een warenhuis, dan kun je met Qubulus precies zien dat je de roltrap van de tweede naar de derde verdieping neemt.” Met deze precisie is Qubulus de concurrentie een grote stap voor.
‘Waar ben je?’
En dan wordt het pas echt interessant. Qubulus werkt inmiddels aan implementatie van hun technologie. In Europa richten zij zich op grote kantoren, voor een grote bank met flexibele werkplekken – een trend bij veel multinationals – zijn ze inmiddels bezig. Frank: “We zetten Qubulus in om werknemers elkaar gemakkelijk te laten vinden. Dat draagt bij aan de productiviteit. De verschillende verdiepingen, bijgebouwen, dependances en vergaderruimtes van kantoren kunnen een doolhof zijn, zeker als je flexibel werkt. Collega’s met wie je moet samenwerken zijn verspreid over de werkvloer. Qubulus helpt om elkaar te vinden op efficiënte wijze. Je ziet op je telefoon dat Pieter zich in gebouw A, op de zeventiende verdieping in de vergaderruimte bevindt.”
Kansen in Azië
In Azië is Qubulus erg actief. Frank: “Ben je wel eens in Singapore geweest? Vanwege de hitte en hoge luchtvochtigheid vindt alles binnen plaats. Je kunt de hele stad doorlopen, zonder ook maar een keer naar buiten te hoeven. Je gaat van ondergrondse, naar warenhuis, door een tunnel naar de metro: alles vindt binnen plaats En geen navigatie dus. Hetzelfde geldt voor Maleisië, waar we ook bezig zijn.” Een grote markt voor Qubulus. Frank: ”De immense Aziatische warenhuizen bieden veelbelovende mogelijkheden. Qubulus kan niet alleen hun klanten wegwijs maken, maar met ons LocLizard platform kunnen filiaalmanagers ook historische data bekijken om te zien hoe mensen het warenhuis gebruiken. Hoe is het verloop? Waar lopen ze naar binnen en waar niet?” Het Loclizard platform is een compleet applicatie platform voor locatiebepaling dat zowel accurate locatiebepaling levert als de mogelijkheid om deze locatiedata op te slaan en te analyseren.
In elke smartphone
Ook andere toepassingen spreken tot de verbeelding. In de Augmented Reality markt bijvoorbeeld. Augmented reality werkt immers op basis van gps.Hoe ver wil Qubulus gaan? Frank: “Er komen telkens nieuwe manieren om onze technologie toe te passen. Wij willen wereldwijd het alternatief worden voor GPS. Wij leveren de kern, de motor: QPS; Qubulus Positioning System. Daaraan willen we verdienen, en niet zozeer aan softwareontwikkeling.” Om dit te bereiken is Qubulus druk bezig zoveel mogelijk dekking te krijgen via de Gecko-tool. Met Gecko kunnen ontwikkelaars de kern QPS toepassen in hun eigen applicaties. Frank: “In 2015 willen we in elke smartphone zitten.”
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op de site. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en tweet het ons.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!