Een sprookje lijkt het. Een Australische jongen, Dan Fennessy, trok de wijde wereld in, werd verliefd op een Nederlands meisje en besloot in Amsterdam te blijven. Vanuit zijn reisindrukken bedacht hij Party with a Local, de app die garant staat voor een verrassende avond uit met onbekenden, en die voor de tweede keer deelneemt aan de Accenture Innovation Awards.
Aanhaken bij iemand die je alle hoeken en de gaten van zijn stad laat zien. Of juist iemand wegwijs maken in je eigen uitgaanshabitat. Hoe feestelijk, avontuurlijk en spannend ’t wordt, heb je enigszins in de hand. Je kiest mensen op basis van profiel op je mobiel, om ze even later IRL te ontmoeten in een kroeg, bar, club of op een terras in de buurt.
Better with a local
Dan: “Party with a Local is een gratis app die reizigers en locals met elkaar verbindt. ‘A night out anywhere is better with a local’. Als je reist, is het een leuke manier om te mixen met de plaatselijke bevolking, nieuwe vrienden te maken en erachter te komen waar het gebeurt. Als local zie je je stad met een frisse blik en leg je contacten voor je volgende reis.”
Zelf betaald
Oktober vorig jaar werd de app gelanceerd, eerst vooral in Amsterdam. Dan heeft Party with a Local ontwikkeld met een Portugese en Nederlandse vriend. “We wilden eerst op kleine schaal testen hoe de app zou worden ontvangen. Tot op de dag van vandaag financieren we Party with a Local zelf. Ondanks het geringe marketingbudget waren de reacties lovend. Gebruikers begrepen het concept gemakkelijk, wat grotendeels aan de naam te danken is.”
Nieuwe features, nieuwe kansen
De eerste versie was vrij simpel, maar langzamerhand wordt de app steeds completer en worden allerlei nieuwe functies toegevoegd. Daarmee nemen de kansen van Party with a Local bij de Innovation Awards toe. Dan: “Nieuw zijn bijvoorbeeld de pushnotificaties. Als mensen aangeven dat ze zin hebben in een biertje, worden andere gebruikers in de buurt daarvan op de hoogte gebracht.”
Eerst een goed product, dan het geld
Gratis, en uit eigen zak betaald. Winst behalen is voor later, legt Dan uit. “We zien veel kansen om een partnerschap aan te gaan met horecaondernemers, en ook voor reclame. Zo zijn we al in gesprek met partijen over promotie, zoals Tech Open Air Berlin. Denk ook aan cafés die doordeweeks aanloop willen krijgen. Bewust schenken we nu eerst aandacht aan de app en aan de groei van het aantal gebruikers. Vooral dat laatste is essentieel voor een reis-app Hoewel de marketing op Amsterdam gericht was, heeft Party with a Local nu al duizenden gebruikers in achthonderd steden in ongeveer tachtig landen.”
Realtime en spontaan
Dan: “In de toekomst willen we dé app worden die reizigers in contact brengt met lokale mensen. Er bestaan apps die mensen elkaar laten ontmoeten in de buurt, maar deze hebben een iets andere insteek, dating of bij elkaar op bezoek gaan – zoals OkCupid en Couchsurfing. Het onderscheid zit ‘m bij ons in spontaniteit en ‘realtime’.”
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!