Tv-kijken in 3D zonder daarvoor zo’n suffe speciale 3D-bril op te hoeven? Het kan met non-glasses 3D van Dimenco. Momenteel nog vooral interessant voor promotionele doeleinden: producten, diensten en brands in drie dimensies aanprijzen is verrassender en daarmee effectiever dan wanneer alleen de gebruikelijke twee dimensies benut worden. En dat toeschouwers daarbij geen 3D-bril nodig hebben – dat brengt de consumentenmarkt dichterbij.
Partnerschap met Philips
Dimenco is een spin-off van Philips. Bas, Jan, Pieter en Maarten hebben het bedrijf samen opgericht. Zij werkten daarvoor bij een Philips-initiatief dat zich richtte op 3D-technologie. Door een combinatie van andere strategievoering en de economische crisis werd die onderneming in 2009 gestaakt. “Ondanks dat 3D nog geen hot topic was op dat moment, zagen wij er in de toekomst brood in. We besloten toen om het samen voort te zetten”, vertelt directeur Maarten Tobias. “Het partnerschap met Philips is altijd blijven bestaan.”
Lenticulaire structuur
Maar wat is het geheim van de smid? Hoe komt het 3D-beeld tot stand zonder bril? Maarten legt uit: “Het concept werkt met auto-stereoscopische beeldschermtechnologie. Je kent vast wel van die kaartjes, die je als je ze beweegt een driedimensionale ervaring geven. Simpel gezegd plakken wij deze lenticulaire structuur op een lcd-paneel. Vervolgens krijg je met imageprocessing 3D-beelden. Je ziet dat ons concept uitgaat van een optische structuur die ervoor zorgt dat je een linker- en rechterplaatje in je oog krijgt.”
Switchable lens
Hoewel Dimenco een aantal kleine concurrenten heeft, ligt het bedrijf voor. “De industrie ziet ons als een van de leidende partijen in de markt. Qua kennis en ontwikkeling op het gebied van 3D-technologie hebben we zeker een voorsprong”, licht Maarten toe. Een goed voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van de switchable 3D-lens. die kun je met behulp van een additionele lcd-laag aan- of uitzetten. De lens werkt als een schakelaar die het mogelijk maakt om in volledige resolutie 2D te kijken, of in 3D – en dan zonder 3D-bril.
Zakelijke markt
Voor de doorontwikkeling van de 3D-displaytechnologie richt Dimenco zich voornamelijk op de Aziatische markt. Voor de productverkoop ligt de focus vooral op Europa, Noord-Amerika en Azië. Door het partnerschap worden de 3D-displays op dit moment verkocht als Philips-merk. Daarom is Dimenco Displays opgericht naast Dimenco, het richt zich op de marketing en sales van de 3D-displays en ondersteunt Philips in het op de markt plaatsen van onze producten. Maarten: “Ons doel is om onze producten ook via andere partijen aan te bieden. We zijn daarover met diverse partijen in gesprek. Op dit moment onderzoeken we of we de productie van de schermen kunnen opzetten in Azië.”
Consumentenmarkt
Op dit moment worden de 3D-schermen nog niet verkocht aan particulieren. Maarten: “De prijs is nog een uitdaging. Ik zie het wel gebeuren dat binnen ongeveer een jaar de 3D-displaytechnologie beschikbaar is voor het premium particuliere segment.”
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op de site.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!