Betrokken medewerkers zijn de motor achter het succes van je bedrijf. Maak ze enthousiast en ze zijn de ideale ambassadeurs voor je merk. Om dát te bereiken heb je goed lopende én creatieve interne communicatie nodig. Tóch blijkt dat in veel organisaties een uitdaging. Met als resultaat dat medewerkers niet weten, of zelfs weinig interesse hebben in wat er binnen de organisatie speelt. Afdelingen die als eilandjes opereren, bij gebrek aan onderlinge betrokkenheid. Zelfs conflicten tussen afdelingen zijn daarbij geen vreemd verschijnsel.
Dergelijke situaties komen een organisatie natuurlijk niet ten goede. Zeker nu verandering bijna een constante is, is het belangrijk om betrokkenheid van je medewerkers scherp te houden. Deze 7 tips en trends helpen je je interne communicatie te versterken.
1. Interne communicatie strategie
Goede interne communicatie begint bij een goede strategie. Ook al heb je “maar” 7 medewerkers in dienst, ook dan moet je erover nadenken hoe je ze betrokken en gemotiveerd houdt. Stel daarom een goed doordacht plan op voor de interne communicatie. En bouw vanaf de start een goede relatie met je medewerkers door ze te betrekken bij dit plan. Bespreek met ze hoe het nu gaat en wat beter kan. Ontdek hun voorkeuren en wensen: hoe worden ze het liefst geïnformeerd en aan welke onderwerpen hechten zij waarde?
2. Ken je interne doelgroepen
In 2020 bestond de arbeidsmarkt voor 70 procent uit Millenials (generatie Y) en generatie X. Gen Z staat op de tweede plek met 24 procent en de overige 6 procent bestaat uit Babyboomers. Het grootste deel van werknemers wordt dus gevormd door jonge doelgroepen die opgegroeid zijn met technologie en gewend aan een zeer directe en snelle manier van communiceren. Werken er binnen jouw organisatie verschillende generaties, dan verschillen ze waarschijnlijk ook in hun communicatie- en informatiebehoeften. Houd hier rekening mee bij het ontwikkelen van je communicatiestrategie. Niet elke boodschap is relevant voor iedereen.
3. Maak gebruik van mobile communicatie
Anno 2021 is het mobile first als het gaat om informatie, communicatie en vermaak. Met de toename van flexibel werken en thuiswerken is mobiele communicatie ook booming in de werksfeer. Voor de interne communicatie betekent dit dat je zowel mobiele als klassieke communicatiekanalen moet inzetten om alle medewerkers te bereiken. Met name de jongere doelgroepen hechten waarde aan mobiele kanalen. Naast kant en klare tools die je hiervoor in kan zetten, kun je bijvoorbeeld ook een mobile interne communicatie app als Hitribe of Speakapp laten ontwikkelen.
4. Maak gebruik van interactieve en visuele communicatie
Betrokken medewerkers hebben het gevoel dat ze gehoord worden. Zoek daarom actief interactie met je medewerkers en luister naar wat ze te zeggen hebben. Vraag ze om hun mening en inbreng, creëer een sfeer waarin ze zaken durven te bespreken en laat weten dat hun mening telt. Dat kan bijvoorbeeld via een communicatieplatform of app waar medewerkers met het management én met elkaar in contact kunnen komen. Wat inhoud betreft, zorg dat deze visueel, direct en vermakelijk is, bijvoorbeeld in de vorm van foto’s, gifs en infographics. Vooral de jonge doelgroep houdt van humor en dynamiek.
5. Wees creatief!
Gaat het om externe communicatie, dan wordt met bákken geld gestrooid om mooie campagnes te ontwikkelen. En intern? Soms is het niet meer dan een paar posters in de lift en de kantine. Dat vinden wij een gemiste kans; een interne doelgroep kun je namelijk net zo creatief aanspreken als een externe. Dat betekent dat je werk maakt van je campagne met een goede communicatiestrategie, een sterk concept én een doordachte vorm en beeldtaal. Kortom; ga net zo professioneel om met je interne als je externe communicatie.
6. Communiceer over de stand van zaken in het bedrijf
Stel je voor, je komt op je werk en ontdekt dat je een nieuwe collega hebt. Terwijl je niet eens wist dat er een vacature uitstond voor jouw afdeling. Of er wordt je verteld dat het bedrijf gaat fuseren, terwijl je geen weet had dat er iets speelde. Niet weten hoe het bedrijf er aan toe is creëert wantrouwen en afstand bij je medewerkers. Communiceer daarom regelmatig over doelen, toekomstplannen en resultaten. Vooral als het niet goed gaat met je bedrijf. Vier ook samen kleine successen in goede tijden én betrek je medewerkers zoveel mogelijk bij belangrijke beslissingen.
7. Breng medewerkers met elkaar in contact
Vergeet niet dat het niet alleen draait om de connectie tussen het management en de medewerkers. Je wilt dat de medewerkers in de hele organisatie zich met elkaar verbonden voelen. Verschillende afdelingen hebben in de dagelijkse gang van zaken soms nauwelijks met elkaar te maken. Breng ze daarom met elkaar in contact en zorg dat ze van elkaar weten wie wat doet. Dat is ook goed voor de interne uitwisseling van kennis. En zorgt hopelijk ook voor een gezellige sfeer in je bedrijf. Interactie creëren tussen je medewerkers kan zowel live als digitaal. Kantoortuinen en bedrijfsapps zijn hier goede voorbeelden van.
Kan jouw interne communicatie creatiever en activerender? Versdenkers helpt je met advies en coaching.
Met een mix van training en advies ondersteunt Versdenkers mar/com- en creatieve teams. Een traject op maat, afgestemd op de behoeften van jouw organisatie. Bezoek Versdenkers Inhouse voor de mogelijkheden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!