Creatieven en professionals aan klantzijde zijn constant bezig met het beschouwen van concepten. Creatieven ontwikkelen zelf concepten: voor marketing, voor branding, voor vormgeving. Bureau’s krijgen ideeën voorgeschoteld door designers en conceptontwikkelaars. Elke professional weet dat je bij het beoordelen van concepten moet wegblijven van discussies over smaak of gut feeling. En met zinnige argumenten moet komen. Maar welke? Met de AMMO! tool zetten we ze allemaal voor je op een rijtje. Zo kun jij ook slimme/kritische vragen stellen. Aan de creatieven die ze presenteren, of aan jezelf.
1 Een goed concept is Achievable
De eerste stop: is je concept haalbaar. Want alle poëtische plannen ten spijt... als het niet uitvoerbaar is binnen de gestelde kaders, dan krijg je de handen maar met moeite op elkaar. Stel jezelf deze vragen:
- Is het concept conform briefing?
- Komt het uit binnen het budget?
- Kan het binnen de tijd?
- Kan het met de middelen?
- Kleven er risico’s aan het idee?
2 Een goed concept is Meaningful
Een idee kan pas goed zijn als het geworteld is in een visie en een breder perspectief... hoe luchtig ook. Stel jezelf de volgende vragen:
- Is er een duidelijke visie?
- Is er een big idea?
- Is het authentiek?
- Is het vernieuwend?
- Versterkt het de propositie?
3 Een goed concept is media-sexy
Of een idee succesvol kan zijn hangt in hoge mate af van de likeability en de shareability; mensen moeten ermee mee aan de haal willen. Dat betekent dat je aan één social media platform of medium niet genoeg hebt en dat het gesprekstof moet opleveren. Check je concept op onderstaande punten:
- Is het cross/transmediaal?
- Is het likeable en shareable?
- Is er kans op free publicity?
- Is het schaalbaar?
- Leent het zich voor storytelling?
4 Owned: een goed concept hoort ergens thuis
Kennis van de doelgroep is key en het valt me op hoe vaak daar toch te weinig over bekend is. Je moet weten tegen wie je praat, hoe je je publiek wilt benaderen en welke toon je aanslaat. Leg je concept langs dit lijstje.
- Past het bij de doelgroep?
- Doet het de juiste belofte?
- Biedt het de juiste beleving?
- Spreekt het persoonlijk aan?
- Is er back-up van data?
5 Presence is power!
Een lousy uitgevoerd concept zal, hoe goed ook in aanleg, aan de doelgroep voorbij gaan. Of je imago schaden. !Presence is power zeggen wij altijd. Onderzoek daarom of je concept de potentie heeft om te shinen.
- Dwingt de vorm aandacht af?
- Is het goed ontworpen?
- Is er een sterke beeldtaal?
- Is er een duidelijke tone of voice?
- Passen de middelen bij de vorm?
Werken met de AMMO! tool
Hoe je deze elementen ontwikkelt en ermee werkt leer je in onze trainingen Conceptontwikkeling, Copywriting, Contentcreatie & Visuele communicatie en Contentstrategie en brandstorytelling. Wil je er meer over weten of er zelf mee aan de slag? Laat het weten door een mail te sturen naar leren@versdenkers.nl.
Of bekijk het trainingskalender en schrijf je meteen in voor een van deze trainingen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!