Premium

4 vragen aan Robert Bohemen over de ‘Dolle Dagen’ van Blokker

Jarenlang voerde de Bijenkorf het succesvolle aanbiedingencircus 'Drie Dwaze Dagen'. Waarom nam Robert Bohemen, vroeger CMO bij Bijenkorf, het idee mee naar Blokker?

Toen Robert Bohemen nog CMO van de Bijenkorf was, nam hij de beslissing om de stekker te trekken uit de Drie Dwaze Dagen, (in de volksmond ook wel ‘Dolle Dwaze Dagen’ genoemd). Een dappere beslissing, want het kortingsfestijn bestond al sinds 1984 en genoot landelijk een grote bekendheid en merkkracht. Bohemen vond dat dergelijke prijspromoties niet meer in lijn lagen met de premium experience strategie die hij voor het warenhuis uitstippelde.

, iets wat direct de associatie met de Drie Dwaze Dagen oproept. Waarom? We vroegen het hem.

Dolle Dagen lijkt behoorlijk veel op Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Bent u er niet bang voor dat de klant dit als een ‘copy-paste’-actie zal zien?
‘Onderzoek van Motivaction toont aan dat bezoekers van grote prijsacties, zoals Prijzencircus en Drie Dwaze Dagen, deze mist. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 61 procent van de respondenten het leuk zou vinden als Blokker een dergelijke actie gaat organiseren. Ruim 59 procent zegt ook nog eens te zullen komen als Blokker dit organiseert. Blokker geeft haar eigen gezicht aan de actie en dus ook een ander assortiment. Prijsacties hebben allemaal dezelfde uitgangspunten, Blokker speelt hierop in. Er is een kans in de markt, de klant vraagt er om, dus wij spelen hier snel op in.’

De Dolle Dagen duren 8 dagen. Waarom zo lang?
‘Zowel op woensdag en op zaterdag komen nieuwe producten, wij willen onze klanten graag de kans geven om hiervan te profiteren. Het fenomeen van op=op geldt uiteraard wel, wie er het eerst bij is kan zijn slag slaan.’

Wat zijn de belangrijkste drijfveren om Dolle Dagen in het leven te roepen?
‘Retail is slim ondernemen, er is een enorme kans in de markt die momenteel niet benut wordt. Bovendien komen wij hiermee nog meer tegemoet aan de wensen van onze klanten.’

Het prijsimago van Blokker is er al één van veel aanbiedingen, lage prijzen. Is de trigger om naar Blokker te komen tijdens de Dolle Dagen dan eigenlijk wel sterk genoeg?
‘Inderdaad, Blokker heeft iedere week onder andere in de folders bijzondere aanbiedingen. Maar deze actie is de grootste ooit. Door de speciaal ingekochte producten met grote volumes kunnen wij met Dolle Dagen een extra scherpe actie neerzetten. Bovendien is de actie van zeer korte duur.’

Stem op de poll &;Lijken de &;Dolle Dagen&; van Blokker niet te veel op de vroegere "Drie Dwaze Dagen" van de Bijenkorf?&;
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie