[door Juriaan Vergouw]
Een lans breken voor employee engagement is niet meer nodig. Het is een van dé buzzwoorden van de afgelopen twee jaar. Maar veel communicatiemanagers blijven ermee stoeien. Wat vaak wordt onderschat is het belang van bevlogen medewerkers. Hoe werk je met ze samen? Vier tips
Zo’n hype is leuk, maar het is nog helemaal niet zo gemakkelijk om je medewerkers uit zichzelf te laten vertellen over de organisatie en – nog veel beter – over hun specifieke vakkennis en expertise. Slechts een relatief klein percentage plaatst actief content op de eigen sociale media kanalen over de organisatie waar hij of zij werkt. Een gemiste kans voor vooral bedrijven uit de B2B sector.
Meer delen, echt?
Uit onderzoek van Lewis dit jaar bleek dat een meerderheid van de ondervraagde medewerkers juist wél oren heeft om meer te delen over hun werk. Maar doen ze dit dan ook daadwerkelijk? Ik vraag het mij dit erg af. Als ze dit inderdaad zouden doen zou het 30 procent meer interactie opleveren, zo claimde LinkedIn. Het bereik van individuele medewerkers is ook vaak groter dan een bedrijfspagina op LinkedIn.
Plezierige cultuur
Dat mensen niet zo gemakkelijk eigen, inhoudelijke verhalen over hun werk delen wordt volgens mij voor een groot deel bepaald door de manier waarop medewerkers in hun werk staan. Hoe is de sfeer? Gaat men respectvol met elkaar én met externe stakeholders om? Is er trust? Kortom, creëert de werkgever de condities om medewerkers oprecht blij te laten zijn met hun werk(gever)? Grote kans dat medewerkers dit dan ook willen delen met de buitenwereld.
Zoek de bevlogenheid op
Wil je employee engagement dus van de grond krijgen dan is het in de eerste plaats waardevol als je beschikt over medewerkers die verliefd zijn op hun vak. En ja, een beetje social media skills hebben helpt ook, maar dat is zeker niet bepalend. Het gaat veel meer om die bevlogenheid. Hebben jouw medewerkers er écht lol in? Waar halen ze hun passie vandaan? Goede ambassadeurs hebben dat gevoel van nature. Ze zijn vaak übertrots en willen hun producten graag vertegenwoordigen. Online én offline. In goede tijden én in slechte tijden als een reputatiebuffer.
Het gaat erom de bevlogenheid binnen jouw organisatie te ontsluiten. Vier stappen om dit te doen:
1. Begin klein
Zoek jouw bevlogen werknemers op. Je vindt ze vaak verrassend snel. Niet alleen door social monitoring tools in te zetten maar ook door binnen de organisatie na te vragen (o.a. via HR, sales). Het zijn vaak persoonlijkheden. Ga dan met ze samenwerken. Niet om ze als marcominstrument ‘in te zetten’ maar als partner en vanuit het uitgangspunt dat ze dit gewoon heel erg leuk vinden om te doen. Het liefst start je met een kleine groep enthousiastelingen die je persoonlijk aandacht geeft en vooral laat zien wat de waarde van hun actieve betrokkenheid voor henzelf is.
2. Kijk naar de persoon
Benader jouw bevlogen ambassadeurs puur vanuit zijn of haar eigen expertisegebied en persoonlijkheid. Wat is hun verhaal? Wie zit hier achter? Wat zijn passies en interesses? Laat hem of haar zich niet voortdoen als iemand anders. Mensen moeten geen doorgeefluiken zijn van corporate boodschappen die niet passen bij hun rol in de organisatie. Benut het onderwerp van de bevlogenheid en ga vanuit hier werken. De verhalen komen dan vanzelf. Maak als het kan indirect een logische link naar bedrijfsthema’s. Stel ook verschillende rollen vast. Sommigen spreken graag op een netwerkbijeenkomst, anderen bloggen graag over hun vak en weer anderen beperken zich liever tot alleen het delen. Wie komt waar als beste tot zijn recht.
3. Laat ze sprankelen
Maak je bevlogen medewerkers of ambassadeurs belangrijk zonder te veel voor te schrijven. Laat ze vrij om echte vakinhoudelijke verhalen te brengen – verhalen waar het op staat en die doorspekt zijn met relevante (herkenbare) vakjargon. Verhalen die hun doelgroep helpt hun business beter te doen. Begeleid ze indien nodig bij het ontsluiten van hun expertverhalen. Niet iedereen is een geoefende schrijver, bevlogen presentator of pakkend met social. Verhalen moeten relevant, geloofwaardig maar vooral leuk om te delen zijn. En het hoeft lang niet altijd eigen content te zijn. Zoek kwaliteitscontent van anderen uit het expertisegebied en bied het aan.
4. Bepaal je doelen maar meet (vooral in het in het begin) niet alles dood
Doelen geven richting maar kunnen ook verstikkend werken. Want als de engagementcijfers tegenvallen worden vaak (te) snel conclusies getrokken. Het bouwen van een publiek heeft tijd nodig. Het is niet een spint maar een duurloop waarin je soms versnelt maar vaak ook pas op de plaats maakt. Analyseren hoort erbij maar niet ten koste van alles. Wat helpt is om succesjes intern te delen. Een sympathieke reactie van een relatie op een blogpost bijvoorbeeld. Het maakt collega’s vaak trots en dat kan bij anderen aanstekelijk werken eenzelfde rol te gaan spelen.
Partnerships aangaan
Kortom, wil je employee engagement binnen jouw organisatie echt verder helpen dan is jouw eerste missie om bevlogen medewerkers te vinden en ze te koesteren als partner. Vergeet hierbij niet dat deze mensen vooral mee doen als het ook hun profilering binnen hun eigen professionele netwerken ten goede komt. En als dit dan ook afstraalt op de organisatie is dit meegenomen. Employee engagement staat wat dat betreft sterk in dienst van de ‘merkambassadeurs’ zelf. Zij moeten een duidelijke route en winst voor henzelf zien. Help ze bij deze missie.
Juriaan Vergouw, Omnicom Public Relations Group
Foto: 123RF/Racorn
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!