Communicatieprofessionals gebruiken nogal eens metaforen en vaste standaarduitdrukkingen om hun werkzaamheden en 'de uitdagingen' te omschrijven. Zoals die over het Calimero-gevoel, waarmee vakgenoten aangeven dat ze nu echt eens serieus genomen willen worden. 'Wollig' wordt het communicatietaaltje ook wel genoemd. Het vergt wat oefening, maar met deze praktische tips voor een beter begrip kom je er vast wel uit.
1. Ik heb een kort lijntje naar de boardroom
Ik heb hier echt geen moer te vertellen
2. Wij halen de buitenwereld binnen
En verder verveel ik me hier de tering
3. Binnen is buiten
Het is hier verdomme zo lek als een mandje
4. We zijn allemaal een beetje journalist
Ach, werkte ik maar bij een krant
5. Je moet je inspanningen wel meetbaar maken
Ik heb geen idee wat ik eigenlijk doe
6. Je moet de taal van het bedrijf spreken
Ik heb vaak geen idee waar ze het over hebben
7. Ik heb (afhankelijk van de bedrijfskleuren) blauw, groen, geel, bloed in mijn aderen
Mijn god, ik kom hier nooit meer weg
8. Het zit in de DNA van dit bedrijf
De CEO is een klootzak en daar hebben we allemaal last van
9. Dit bedrijf heeft een hele sterke heritage
Er verandert hier nooit ene mallemoer
10. In een vlek moet je niet wrijven
Ik heb een enorme blunder begaan en ik wil het er niet over hebben
11. Dit bedrijf is een mammoettanker
Geen beweging in te krijgen hier, ik kan net zo goed naar huis
12. Onze medewerkerstevredenheid neemt gestaag toe
Nobody gives a shit here
13. We zijn onze contentstrategie aan het herfomuleren
Ons bedrijfsblaadje gaat waarschijnlijk online
14. Ik heb een enorme passie voor dit vak
Ik kan eigenlijk niks anders
15. Communicatie zit hier in het hart van het beleid
Soms komt de burgemeester even langs voor een lekker bakkie koffie
16. Wrijving geeft glans
Ik word er zo ontzettend moe van als medewerkers dwarsliggen