Premium

10 tips voor marketeers die willen beginnen met digitale spraakassistenten

Bedenk dat je een gast bent in de woonkamer van je consument.

Met een digitale spraakassistent in de woonkamer bevinden marketeers zich opeens wel heel dichtbij hun consument. Maar ook op nieuw en onbekend terrein. Wat kun je dan het beste doen, of juist niet?

Wat wordt de toegevoegde waarde van een spraakassistent als het gaat om klantenwerving en –binding? Welke nieuwe businessmodellen zijn er? In hoeverre verlopen koopprocessen anders dan bij mobile commerce? Aan welke spelregels moet je je houden bij een intelligent systeem, waar liggen de grenzen?

Lastige materie voor marketeers…

Hou hier alvast rekening mee als je een app bouwt voor een digitale spraakassistent:

  1.     Helaas, er is niet 1 standaard. De verschillende digitale spraakassistenten hebben verschillende functionaliteiten.
  2.     Gebruikers verwachten snelle en juiste antwoorden.
  3.     Voice commerce is geen spraakgestuurde online shopping. Eigenlijk werkt het net als een brood bestellen bij de bakker. Dus laat je op een bestelling geen gesproken lijst met algemene voorwaarden volgen.
  4.     Niet content, maar context is king. Wie vragen niet verstaat of kan beantwoorden, verliest.
  5.     Assistenten zijn per definitie behulpzaam. Als je dat niet bent, word je niet gebruikt.
  6.     Er is geen beeldscherm, dus worden de beelden in het hoofd van de gebruiker belangrijker. Let dus op bewuste en onbewuste associaties, verplaats je in de gebruiker, verander je perspectief.
  7.     Bedenk dat je te gast bent in de woonkamer van je consument.
  8.     Gedraag je; ga niet schreeuwen. Onaangename gasten wijst men het gat van de deur.
  9.     Steeds meer technologiemerken komen met hun eigen spraakassistent. Hou die markt dus in de gaten. Wellicht zijn Alexa of Cortana de Nokia's van morgen.
  10.     Werk slim samen, voordat anderen het doen.

Bron: wuv.de

Beeld: Commons Wikimedia

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie