Tekst: Hidde Tuinstra
Ik begon deze blog met het idee om een lijstje te maken van leuke en minder leuke 1 april grappen door merken. Van elk dan vijf, of misschien van eentje vier zodat het minder een standaard top 10 lijstje lijkt maar meer een waarheid. Ik begon dus vol enthousiasme aan een gedegen zoektocht van zo’n minuut of twee en besloot toen dat ik daar eigenlijk helemaal geen zin meer in had.
1 april, ‘het moetje’ op de kalender
De afgelopen jaren heeft de inhaker een fikse opmars gemaakt op het internet. Logisch immers, een plaatje met een scherpe tekst is zo gemaakt. Plaats hem op het juiste moment en je maakt de blits. Ik moet ook eerlijk bekennen: ik heb genoten van menige grappen door merken op Twitter. De combinatie van het juiste moment, een goede insteek en het belangrijkste, relevant voor je merk heeft me regelmatig doen glimlachen. Maar, helaas zat ik veel vaker in de fameuze facepalm positie achter mijn laptop en huilde ik van binnen.
Rondom Prinsjesdag vorig jaar kwam het hoge woord er dan ook uit. In een conversatie gestart door inhaak-Queen Gonnie werd de klassieke inhaker dood verklaard. Steeds meer merken weten snel te handelen bij de onvoorspelbare gebeurtenissen van ‘nu’. Ze vinden een mooie koppeling met het merk en handelen ernaar. Waarom staat 1 april dan toch nog op de kalender?
De week van 1 april
Een artikel op The Next Web wist het pijnpunt goed te bloot te leggen. Waar we (nou ja, ik dan) vroeger nog met enige spanning zaten te wachten op de grap van Google, regent het nu 1 april grappen. Om nog een beetje op te vallen worden de grappen ook gesmeerd over de hele week. Want ook met 1 april grappen geldt, “if you’re not first, you’re last”. Dus dan maar een paar dagen eerder. Wat een dag moet zijn om flauwe grapjes uit te halen, wordt een week vol met matige pogingen waar uiteindelijk niemand blij van wordt. Ik vind dat jammer.
Geef 1 april terug aan het volk
Ik hou namelijk wel van een goede grap, ook al gaat die ten koste van mezelf. Zo ben ik ooit eind jaren 90 door een vriend van me twee weken lang voor de gek gehouden met SMS-jes waarvan ik dacht dat ze van een meisje kwamen dat ik had ontmoet. Hij had een nieuw nummer. We lachen er nog steeds om.
Ik pleit er dan ook voor dat we 1 april teruggeven aan de consument. Laat het een dag zijn dat zij juist de bedrijven voor de gek houden. Ik weet dat Pieterburen en Burgers’ Zoo er elke jaar weer van baalt, maar kom op. Gun die mensen hun lolletje zoals deze meneer met de NS. Hij haalde er even zijn 5 minuten internetfaam mee. Wat vonden jullie de beste grappen die met bedrijven uit gehaald zijn?
Hidde Tuinstra is Dialoog & Activatie Consultant bij Social Inc.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!