De voorkeur gaat vooralsnog uit naar de traditionelere kanalen als Twitter en Facebook, waarmee velen binnen de organisatie al bekend zijn. In veel gevallen ontbreekt echter een heldere aanpak. Een derde van de instellingen mist het overzicht en een kwart weet niet welke berichten goed zijn om te delen. Bovendien geeft maar liefst 70 procent aan dat de organisatie te weinig tijd en geld heeft om er echt werk van te maken.
Deze uitkomsten zijn te lezen in #gezondcommuniceren2014, een landelijk onderzoek naar de inzet van sociale media onder een brede selectie van zorg- en welzijnsinstellingen, uitgevoerd door adviesbureau Transmissie en communicatiebureau Room8.
Strategie
Meer dan 60 procent heeft een strategie voor de inzet van sociale media. Wel geeft 26 procent aan dat deze strategie voor verbetering vatbaar is. Bijna driekwart (72 procent) heeft gedragsrichtlijnen opgesteld voor medewerkers.
Facebook en Twitter
Social media worden met name gebruikt (44 procent) om eigen nieuws en informatie van de organisatie te verspreiden. Dit is het sterkst bij Facebook en Twitter. LinkedIn wordt vooral ingezet om vacatures onder de aandacht te brengen. Een derde zet YouTube in om informatie over de eigen organisatie te delen. Contact met vrijwilligers (13 procent) en nieuwe klanten (14 procent) spelen op alle media slechts een kleine rol.
Werk-privé
Belangrijkste reden om sociale media op een wat lager pitje te houden, zijn het lage beschikbare budget en te weinig tijd – door de geringe prioriteit die zorginstellingen toekennen aan communicatie en dus ook social media. Ook de scheiding tussen werk en privé wordt als knelpunt genoemd. Dat laatste is de reden dat meer dan de helft (53 procent) aangeeft persoonlijke sociale media-accounts niet in te zetten voor zakelijke doeleinden.
Kansen benutten
Johan van de Minkelis, communicatieadviseur en eigenaar Transmissie: ‘Zorginstellingen zijn over het algemeen traditioneel in het gebruik van communicatiemiddelen. Ze investeren wel, maar de durf ontbreekt. Ze gebruiken de bekende media en tasten voorzichtig de mogelijkheden af. Toch laten ze kansen liggen. Er zijn inmiddels voldoende voorbeelden van instellingen die zowel de social media tot een sleutelelement van de communicatie hebben gemaakt, en daarmee grote kansen benutten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!