‘Antispam kan nieuws blokkeren’, kopten wij rijkelijk vroeg - bijna anderhalf jaar geleden - op deze site. Onderwerp: de nieuwe Telecommunicatiewet, ook wel bekend als de antispamwet. Die zou, aldus het artikel, wel eens verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor de pr-branche. Want als de wet naar de letter wordt toegepast dan betekent dit dat elk pr-bureau (en elke pr-afdeling) voortaan voorafgaand aan het versturen van elektronische persberichten toestemming moet vragen aan de geadresseerden (lees: redacties, journalisten.)
Eenmalig weliswaar, maar toch. Als de redacties niet reageren, of geen toestemming verlenen, betekent dit dat veel bureaus hun kroonjuwelen - mediabestanden - naar de lommerd kunnen brengen. Niet ondenkbaar, want journalisten zien de hernieuwde wet wellicht als een handige manier om af te komen van die eindeloze stroom persberichten die veelal volstrekt niets te maken hebben met de onderwerpen waarover ze schrijven.
Op 1 oktober wordt de nieuwe regelgeving van kracht. Maar totnogtoe heb ik nog maar zeer weinig verzoeken tot toestemming mogen ontvangen. Hoe nu? Denken veel bureaus: waait wel over? Wacht men af wat er na 1 oktober gebeurt?
Volgens een lichtelijk verontruste bureaudirecteur die ik hierover sprak, raakt de nieuwe wet de branche in hun core business. Zeker als je, wat bij veel bureaus het geval is, ook voor klanten van mediabestanden voorziet. In oktober publiceert Communicatie een artikel over dit onderwerp. Tussenstand: onduidelijkheid en onzekerheid alom over de uitvoering van en het toezicht op de wet. Als ik een pr-bureau was, zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!