De pitch die Youtube in samenwerking met Jonge Honden en Concertgebouw organiseerde, is gewonnen door het team Timon Zijderlaan en Daphne Koenen (nu werkzaam bij Achtung!) Zij maakten vier filmpjes, genaamd Het Carnaval der Dieren, De Bloemenwals, The Firebird en G string on Air. (Zie filmpjes hieronder. Het filmpje G string on Air is te zien aan het einde van het videoverslag van het gehele project.)
De jury over de winnende inzending: 'Briljant. De filmpjes zijn zo verleidelijk. Je wil gewoon meer en meer zien. Ze zouden eigenlijk een 'kijk de volgende-knop' moeten toevoegen. Het heeft een heel eigen tone of voice, het is verrassend en grappig. De filmpjes zullen zeker nieuwe bezoekers trekken. En bovenal beantwoordt het aan alle vragen uit de briefing. De beslissing was unaniem.'
Het Carnaval der Dieren
De Bloemenwals
The Firebird
De opdracht van de competitie, die liep van februari tot en met juni, was om een activatiecampagne op Youtube te bedenken voor het 'Concertkompas', inclusief de call to action '2 tickets please'. De jury, bestaande uit Chester De Vries, Tim Voors, Jacques Vereecken, Peter Ampe en Wim Ubachs beoordeelden 43 video-inzendingen. Eerder werden al de drie winaars uitgeroepen. De drie winnaars kregen twee maanden de tijd om de films naar een hoger productieniveau te tillen. Middels eigen middelen, maar met advies en begeleiding van Caviar/LADA, CZAR en 100%Halal. Wie de nummers één, twee en drie zijn geworden, werd pas recent bekend gemaakt.
De tweede plaats was voor Jort Wildschut met de inzending 'Het Concertkompas wijst je de weg', geproduceerd met hulp van Jurriaan Kamps (KADUUK film):
De derde plaats was voor Èwa Odugwa en Jolien Kappert met 'Skip de Muzikanten':
Sywert van Lienden, die als voorzitter van /Entrée, de jongerenvereniging van het Concertgebouw, begaan is met het trekken van nieuw publiek, zegt over de winnaars: 'We helpen leden graag met concerttips, die we steeds verder gaan individualiseren, en met het concertkompas. Je maakt zo zelf je keuzes, met een beetje hulp van ons. De campagnefilmpjes spelen hier slim op in. Veel jonge mensen hebben geen of een verkeerd beeld van klassieke muziek. Met een beetje hulp kom je echter precies daar waar je de muziek het mooist vindt. Het vinden van die plek kan met het concertkompas.'
Van Lienden zegt dat de droge humor van de filmpjes helpt om de aandacht vast te houden en de serieuzige wereld van de strenge muziekpraktijk een beetje vrolijker maakt. Van Lienden: 'Wij hopen jongeren hiermee te verleiden het eens een kans te geven. De campagne is goed online te voeren, daar waar onze doelgroep ook zit (en die we hiermee kunnen vinden). Los van de inhoud van de sterke campagne, vinden wij het ook leuk dat jong reclametalent de kans heeft gekregen spotjes te maken voor zo'n mooi bedrijf als het Concertgebouw. Wij geven vaak jong talent de kans te spelen in het Concertgebouw, en vinden het leuk dat het nu ook eens qua marketing kan.'
Een uitgebreid videoverslag van de Youtube/Concertgebouw/Jonge Honden-pitch is hieronder te bekijken.
Credits video: Matemade
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!