Wie kleurt de witte reclamewereld in?

Wat we ons zelf tekort doen als we geen diversiteit nastreven.

Eind 2015 laaide er een discussie op over de diversiteit in de reclame. Een diversiteit die er helemaal niet is. In de reclame zijn de allochtonen, medelanders, nieuwkomers of hoe we ze ook noemen, schromelijk ondervertegenwoordigd. In de uitingen, of op de bureaus kom je amper iets anders tegen dan witte mensen - en dan nog meestal witte mannen.

Dat dat opmerkelijk is, weten we nu wel - daar hebben we geen CBS-cijfers meer voor nodig. En net zo opmerkelijk als de afwezigheid van de allochtoon in de Nederlandse reclame is de behoefte iets aan dit gemis te doen.

Een gemis? Jazeker. Want vraag het de Amerikaanse creative directors maar, die spreken allemaal van een toename van de kwaliteit van de creatieve output sinds hun bureau aan diversiteit won. Hoe meer verschillende achtergronden, hoe gevarieerder de output wordt. Leerzaam in dit geval is &;&;, een korte film over dit onderwerp. Let wel: al vijf jaar oud…!

Interessante mensen, met interessante achtergronden en een eigen set uiteenlopende skills...... dat creëert interessante uitingen.

Welk bureau gaat een pitch winnen omdat het als eerste een afspiegeling van de samenleving is? Laten we er eens iets aan gaan doen. En laat ik dan het voortouw nemen: een ieder die hier iets aan wil doen, roep ik op zich bij me te melden. Dan gaan we het samen aanpakken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie