Prijs is niet meer bepalend voor een winkelformule. Dit hoor en lees je steeds vaker.
Het grote prijsvechten is over. Op zich ook wel logisch, want als iedereen dat doet blijft er niks meer over om te kiezen.
Ik las net een bericht met de titel Supercoop gaat voor supergoedkoop. Waarom in godsnaam?
Na de start door AH is bijna iedereen meegegaan in de prijzenslag en verschillende supers positioneren zich ook duidelijk op lage prijs. Zo hebben wij DIRK, Edah, Lekker & Laag, Jumbo, C1000 (zonder fratsen) en natuurlijk de lage prijs specialisten Aldi en Lidl.
Waarom? Maar vooral wanneer durft de eerste supermarkt te zeggen 'wij vragen ietsje meer voor onze producten, maar dan krijg je ook wat'. Van oudsher dekt AH dit stukje van de markt af, maar die stunt ook met prijzen. Meer service en niet beknibbelen op de prijs doet niemand.
Daar komt bij dat de consument tegenwoordig de keuze voor een bepaalde winkel laat afhangen van het full-service gehalte en niet alleen de prijs. Een goede versafdeling, ruime winkel, imago en naamsbekendheid zijn vaak belangrijker dan een lage prijs.
Consumenten zeggen wel dat prijs bepalend is, maar handelen vaak anders. In de eye is ook te lezen dat kwaliteit belangrijker is dan prijs.
Uit onderzoek van GFK komt naar voren dat de keuze voor een supermarktprijs en aanbiedingen minder belangrijk worden. Op nummer 1 staat de kwaliteit van het assortiment. Op 2 en 3 staan een goede versafdeling en ruime keuze. De lage prijs en aanbiedingen staan op plaats 3 en 4. Vorig jaar stond de factor prijs nog op plaats 2.
Als dit zich doorzet kunnen we over een tijdje weer een formule verwachten die zich op assortiment en kwaliteit richt.
Wellicht gaat Edah/Konmar onder de leiding van de nieuwe eigenaren die kant op. Er is plaats genoeg.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!