Converse heeft SuperHeroes internationaal aangesteld als digital bureau naast lead agency Anomaly.
Oprichter en creative director Rogier Vijverberg van Superheroes: ‘Vorig jaar zijn we met Converse in contact gekomen. We hebben toen een filmpje gemaakt over Chuck T9000, de eerste schoen met ‘drone-support’. Dat sloeg aan en toen Converse op zoek ging naar een nieuw bureau zijn we intensiever gaan praten, hebben meer werk laten zien en over hun visie gesproken. Het was geen officiële pitch.’ Converse heeft met 40 miljoen likes een van de grootste social media-community’s ter wereld.
Converse Chuck T9000
SuperHeroes heeft dus wederom een internationale klant aan de klantenlijst toegevoegd. Het bureau werkt sinds 2012 internationaal voor Diesel (community management plus alle content en campagnes). Een andere grote klant is LG, SuperHeroes is lead agency voor de Benelux en wereldwijd een van de vier bureaus.
In vijf jaar tijd groeide het bureau tot 18 mensen, waardoor een verhuizing vanuit de pijpenla in de Pijp naar een etage in het verbouwde pand van het voormalig Theaterinstituut logisch werd. In de ruimte – opgebouwd uit volledig herbruikbaar materiaal – heeft een wannabe unicorn (een lama met een ijshoorntje op zijn neus) een prominente plek op de muur. Het typeert de zelfrelativering die ook al in de naam van het bureau zit.
Op de vraag hoe Vijverberg en mede-oprichter Django Weisz Blanchetta het voor elkaar hebben gekregen deze gewilde merken voor zich te winnen is het eerste antwoord ook: ‘We hebben onze superpowers er op losgelaten.’ Serieuzer zegt Vijverberg: ‘Eigenlijk haalt ons werk new business binnen. Je bent net zo goed als je laatste klus en we laten ons werk dus spreken. Dat lukt best wel goed. We hebben wel altijd geprobeerd een beetje mystiek rondom SuperHeroes te houden. Onze bureauwebsite is ook geen klassieke website. Het is al vijf jaar een tijdelijke website. Dat hebben we, zeker in het begin, ook wel gekoesterd. De website is ook een beetje de portier: als je daar niet bij thuis voelt, dan zal je ook niet zo snel verder gaan.’
Over welk werk gaat het dan? Met name het werk voor LG ging de hele wereld over. De eerste was ‘So real. It’s scary’ die inmiddels ruim 21 miljoen keer bekeken is op YouTube. Daarna volgden LG ‘Stage Fright’ (waarin wordt onderzocht of mannen podiumvrees tijdens het plassen kunnen hebben) en ‘So viral it’s scary. Men can’t multitask’ (waarin het fenomeen viral op de hak wordt genomen). Beiden goed voor ruim 6 miljoen views. Nou goed, de thunder van ‘Steady feathers’ werd gestolen door Mercedes, die op precies hetzelfde moment een film met het vestibulo-oculaire reflex van kippen lanceerde. Desalniettemin haalde ook die film ruim 5 miljoen views.
In Nederland was er werk voor Rivella, Yakult en Comedy Central en de laatste tijd vooral ‘in de culturele hoek’. Het bureau doet projecten voor Museum Boymans van Beuningen, Atlas van Stolk en het Openluchtmuseum.
Weisz Blanchetta: ‘Die combinatie is leuk. Lokaal kun je een iets andere invalshoek kiezen.’
Jullie bestaan 5 jaar. Wanneer maakten jullie de grote sprong?
Vijverberg: ‘We zijn gestaag gegroeid en hebben niet echt grote sprongen gemaakt. Een belangrijk moment was dat Diesel klant werd, dat was ons derde jaar denk ik. Toen konden we naar buiten ook aantonen dat we grote klanten aankonden.’
Wie is jullie new business getter?
Weisz Blanchetta: ‘Het is een vrij platte organisatie. We doen dat met z’n tweeën. We werken in principe zonder accountmensen en hebben een paar goede producers zitten die veel doen. Zij hebben met klanten veel direct contact. Dat model willen we zoveel mogelijk in stand houden. We hebben vanaf het begin internationale mensen aangenomen. Dat helpt in het uitdragen van je bedrijf.’
Hoe word je een internationaal bureau?
Vijverberg: ‘Toen we Superheroes begonnen hadden we direct al het idee: de wereld is groter dan Nederland. We beogen toch altijd dat het werk zelf opvalt en dat is gebeurd. Ons motto is: ‘We’re saving the world from boring advertising.’ We zoeken dus altijd de scherpe randjes op. Dat is een belangrijk element. Na twee jaar zijn we eens bij elkaar gaan zitten en hebben we doelen bepaald. We wilden binnen vijf jaar top 20 bureau worden in de wereld.’ Lachend. ‘Gemakshalve hebben we er niet bij gezet welke lijst. Maar die ambitie hebben we wel uitgesproken. Als je internationaal werk wilt maken, moet je ook internationaal zijn. We zijn toen al naar New York gegaan en daar ons one-man-office neergezet. We hebben met veel mensen gesproken, al hadden we nog niet zo heel veel werk om te laten zien. Maar het heeft ons wel veel gebracht. Het feit dat we daar zijn en contacten hebben gemaakt, levert uiteindelijk op dat we nu echt voet aan de grond krijgen.’
LG - So real, it’s scary
So Real it's Scary
LG - So real, it’s scary 2/ Stage fright
Stage Fright - So Real It's Scary 2 #LGStageFright
LG - So viral, it’s scary
So Viral It's Scary - Men can't multitask #LGUltraWide
Diesel - The Magic of Christmas
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!