Met al meer dan een miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland wordt Instagram als sociaal netwerk steeds belangrijker. Jonge mensen zitten er, bloggers en influencers zitten er en steeds meer merken zijn er ook actief. Maar een rondje biermerken laat zien dat zij allesbehalve goed vertegenwoordig zijn op Instagram.
Instagram onderscheidt zich van andere sociale netwerken door de simpele visuele insteek. Voor gebruikers is het een plek voor inspiratie, voor merken een uitgelezen plek voor branding. En als er één bedrijfstak is die het moet hebben van branding, dan is het die van de biermerken wel.
Een rondje langs tien grote Nederlandse biermerken op Instagram laat echter zien dat zij het sociale netwerk niet of nauwelijks gebruiken. Heineken heeft met 1.953 followers momenteel het grootste account, dat voornamelijk gebruikt wordt voor festival sponsoring. Laatste post: drie weken geleden. Bij andere biermerken valt op dat zij hun Facebookplaatjes doorplaatsen of zelfs nog helemaal geen account hebben.
Zonde, want de Instagram community zorgt voor veel hogere engagement rates dan bijvoorbeeld Facebook. Ook kan de content die geplaatst wordt op Instagram elke volger bereiken, dit weer in tegenstelling tot Facebook waar nog maar een paar procent van de volgers organisch bereikt wordt. Nog geen grote 'follow'? Daar kun je heel simpel wat doen. Via influencers en met behulp van de recent gelanceerde adverting opties kun je een account en bijhorende posts breed onder de aandacht brengen. Natuurlijk moet je dan wel zorgen voor kwalitatieve content (en niet al je Facebook plaatjes doorplaatsen), maar dat mag rondom bier niet zo'n probleem zijn.
Kijk bijvoorbeeld eens wat er internationaal gebeurd bij Pabst, New Belgium en Stella Artois. Benieuwd welk biermerk in Nederland als eerste de potentie ziet en er echt werk van (en voor) gaat maken!
Heineken
1931 followers
Bavaria
406 followers
Amstel
4 followers
Grolsch
731 foillowers
Jupiler
-
Hertog Jan
-
Desperados
200
Brand Bier
193
Gulpener
45
Warsteiner
758
*Nederlandse accounts van grote biermerken in Nederland
Rocco Stallvord is oprichter van Instagram agency Filter en influencer agency First.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!