Deze week startte nieuwe zoekmachine Like.com met vergelijkend zoeken op basis van beelden.
Dus als je op zoek bent naar een goedkope variant van de paarse Versace-laarzen van Madonna, kan dat heel gemakkelijk.
Je zoekt eerst het plaatje van Madonna met laarzen, klikt vervolgens op 'likeness search' en voila...je krijgt een lijst met winkels die iets dergelijks verkopen.
Like.com zoekt op dit moment alleen nog maar naar sieraden, horloges, handtassen en schoenen, en vergelijkt de items op vorm, kleur en textuur.
De zoekmachine telt nu zo'n 2 miljoen items, aangeboden door 200 retailers.
Maar binnenkort wordt de dienst losgelaten op eBay.
Like.com is te vergelijken met zoekdiensten als Froogle, maar staat een stapje hoger op de evolu-tieladder. De dienst is ontwikkeld door twee jaar oude start-up Riya.com.
Een van de oprichters, Burak Goturk, is gespecialiseerd op het gebied van computer vision technologie en heeft meer dan 20 patenten lopen op gezichtsherkenningsconcepten.
Riya.com ontvangt 10 procent commissie op ieder verkocht product. Daarnaast wordt het bedrijf betaald naar het aantal leads dat uit de zoekopdracht volgt. Een dollar per lead.
(via Marketwatch)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!