Zo stelt Accenture Interactive, na onderzoek onder 600 senior marketeers in 11 landen.
Daarnaast denkt 79 procent van de respondenten dat hun organisatie over 5 jaar nog geen volledig digitale organisatie zal zijn. En 41 procent verwacht dat digitale bestedingen het komende jaar met 5 procent zullen toenemen.
Gezien het aantal marketeers dat accepteert dat digital alles zal veranderen, is het advies van Accenture logisch: ‘Pas je snel aan aan de nieuwe mores, of riskeer een toekomst in de marge…’
Slechts 62 procent van de respondenten gelooft dat de organisatie op dit moment daadwerkelijk de klantenservice verbetert.
Accenture bedacht 4 concepten die zouden moeten helpen om een digitale transformatie voor elkaar te krijgen:
- Werk beter samen met de directie, inclusief de chief digital officers en chief information officers,
- Bouw corporate marketingcampagnes rondom gewenste uitkomsten en focus niet alleen op salesdoelen,
- Maak geen marketingcampagnes met de nadruk op het ‘targeten, binnenhalen en converteren’ van consumenten. Zet liever in op invloed en engagement, stimuleren en helpen van consumenten,
- Onthoud dat een consument geen transactie is. Je hebt er een continue dialoog mee. De relatie zou ‘het hele spectrum van sales, service, retentie en loyaliteit moeten coveren.’
Nog een aantal opmerkelijke bevindingen:
- Marketeers onder de 35 (digital natives) geven veel meer aandacht aan de inzet van mobile (38 procent) dan marketeers die ouder zijn (18 procent). 7 van de 10 marketing executives onder de 50 geloven dat mobile een belangrijk kanaal is om klanten en prospects te bereiken. Bij marketeers ouder dan 51 geloven 5 op de 10 dat.
- Respondenten geloven dat enthousiaste werknemers en word-to-mouth nog steeds belangrijke marketingkanalen zijn, maar het vertrouwen in effectieve e-mailmarketing, online display ads en zoekmachine-optimalisatie groeit met respectievelijk 14, 10 en 9 punten, in vergelijking met het onderzoek uit 2012. Telemarketing zakt wel enorm, in zowel ‘belangrijkheid’ als ‘effectief kanaal’, met resp. 23 en 10 procent.
- Marketeers in ontwikkelende landen hebben meer vertrouwen dan hun collega's in volwassen markten dat hun organisatie kan transformeren naar een digitale business (70 versus 38 procent) en vertrouwen erop dat hun bedrijf doet doel ook gaat halen (71 versus 42 procent)
- Alhoewel respondenten zeggen met succes digitale, analytische en technische talenten binnen te hebben gehaald, komt uit dit onderzoek naar voren dat de capaciteiten op deze 3 gebieden met 10 punten zijn gedaald, in vergelijking tot 2012.
- 1 op de 4 respondenten ziet het gebrek aan kritische technologie of tools de grootste drempel voor digitale integratie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!