Goed nieuws en slecht nieuws voor International Card Services (ICS), dat begin deze maand een nieuwe commercial op de buis bracht (bureau: Eigen Fabrikaat). Aan de ene kant is ICS erin geslaagd om een opvallende commercial neer te zetten met een duidelijke boodschap, tegelijkertijd vindt Nederland dat de commercial niet goed past bij ICS. Dat is de analyse van Jaimy Vrooman van Memo2, op basis van een onderzoek naar de commercial onder 107 respondenten.
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Memo2 in het kader van het Adformatie Campagnerapport. De benchmark is gebaseerd op alle commercials die Memo2 vanaf 2004 onderzocht, dat zijn er inmiddels meer dan 5 duizend.
Vrooman: 'ICS is erin geslaagd om een opvallende commercial neer te zetten met een duidelijke boodschap. De commercial scoort op zowel likeability als geloofwaardigheid boven de MeMoBenchmark. Veel Nederlanders dachten dat de commercial over een pakketdienst ging waardor de commercial niet gelinkt werd aan ICS. Dit kan een verklaring zijn voor de lage Brand-fit waarmee de commercial onder de MeMoBenchmark scoorde.'
Een aantal quotes van respondenten:
'Alsof dozen met elkaar kunnen praten?'
'Beetje kinderachtig maar wel helder'
'Aan het eind is de boodschap pas duidelijk'
'Had verwacht dat het over een pakketdienst ging'
'Pratende dozen - Sesamstraat'
'Pratende pakketjes, het moet toch niet gekker worden'
'Leuk om naar te kijken en erg duidelijk in hun verhaal'
'Dubbele boodschap: slecht vervoer en herstelmogelijkheid met de creditcard'
Scores ten opzichte van de Memo Benchmark: