In Amerika zeggen ze het zo; “A trigger is a marketing tool that automatically delivers targeted messages, offers, recommendations based on “events” that occur as a result of a customers interaction with the company or as a change in their behavior, or geo-demographic profile.”
Ik kan u horen fluisteren “dat is toch gewoon eventdriven marketing?” Misschien wel, misschien niet. Vroeger gebruikten wij de term eventdriven marketing als wij het hadden over het trouwen van onze klanten, het tien jarig bestaan van een relatie of bijvoorbeeld de geboorte van een kindje. En inderdaad, daar is niets aan veranderd.
Maar de wereld is wel veranderd. De wereld is gedigitaliseerd. En op de elektronische snelweg maken consumenten en bedrijven hun “events” kenbaar, maar de snelweg zelf creëert ook weer nieuwe events. En daar kunnen wij als marketeers wat mee. Zeker als we toch al heel veel weten van die consument. Naast alle transactiegegevens, socio-demografische informatie en lifestyle profielen kunnen we ook nog eens actueel gedrag van dezelfde consument meenemen in de benadering van hem of haar in de dialoog.
In Nederland zijn bedrijven als Ilse Media en Google al druk bezig met Behavioural targeting. Ook dit is eigenlijk een vorm van eventdriven marketing of misschien eigenlijk wel “Trigger Marketing”.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel kan. Er wordt nog nauwelijks gebruik gemaakt van de combinatie van offline en online kennis van consumenten en dat het commerciële gebruik van sociale netwerken (nog) in kinderschoenen staat. Stapje voor stapje zullen de mogelijkheden ontdekt worden. Voor elke stap voorwaarts zullen meerdere pogingen nodig zijn. Eigenlijk net als vroeger, toen je voor internet nog moest inbellen met een modem en altijd gezellig geknars op de achtergrond hoorde.
Maar “then again”, wie had er toen verwacht dat 2/3 van de wereldwijde internetgebruikers één of meer social networks bezoekt, dat er per dag 5 miljard minuten worden doorgebracht op Facebook, dat er per minuut 13 uur aan videobeeld wordt opgeladen op YouTube en dat er op datzelfde Youtube 100 miljoen videos per dag bekeken worden? Of meest fabelachtige; dat er op alleen al Flickr 3.600.000.000 foto’s gearchiveerd zijn, gemiddeld dus 1 foto voor elk twee mensen op de aarde.
Ik zal u op de hoogte houden. En mocht Trigger Marketing inderdaad de wereld gaan veranderen dan hoort u dat eind oktober van mij.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!