Mediabrands en Talpa lanceren tool om juiste influencers te vinden, ook psychologisch

Zogenoemde Influencer MatchMaker Tool leunt voor belangrijk deel op psychologische archetypes van de Zwitserse Carl Jung.

_

Talpa Network en Mediabrands Marketing Sciences hebben een instrument ontwikkeld dat merk aan de juiste influencer koppelt. Dit kijkt niet alleen naar cijfermatige informatie, zoals het aantal volgers en likes, maar zijn ook kwalitatieve data als waarden, imago, communicatiestijl en type content opgenomen.

Voor het kwantitatieve onderzoek zijn 6250 respondenten ondervraagd. Daarnaast zijn 186 influencers en 136 merken opgenomen. Opvallend: op basis van de ontvangen informatie is van elke influencer en van elk merk het archetype van Jung, ofwel het psychologische persoonlijkheidstype, bepaald.

Helden en Magiërs

Zo is er het archetype held, die vechtlust aanwakkert en mensen in beweging krijgt. Voorbeeldmerken daarvan zijn Nike, Greenpeace, Ministerie van Defensie. Content van dit helden-archetype kenmerkt zich onder meer door indringende, rauwe close-beelden met gevoel voor drama.

Of neem het archetype van de Magiër, die zorgt voor omwenteling of wezenlijke verandering en staat voor transformatie. Voorbeeldmerken zijn Disney, Samsung en Tesla. De content is gericht op nieuwe mogelijkheden die ontstaan en pakt daar groots in uit, vaak met een hoog wannahave-gehalte, volgens Talpa en Mediabrands.

Door het in kaart brengen van deze archetypes denken de partijen dat een merk een betere strategische afweging kan maken voor het doel en de merkambities die door de samenwerking met de influencers moeten worden behaald. Ook kunnen de archetypen concrete handvatten bieden voor de invulling van het soort content dat bij een merk past.

Harde data, zachte keuzes

Het instrument van Talpa en Mediabrands dat de match tussen merk en influencers maakt heet de Influencer MatchMaker Tool. Volgens Jeroen Oosterbaan, managing director van Mediabrands Marketing Sciences, vult deze het hiaat dat influencers vaak gekozen worden zonder goed onderbouwde informatie over de inzet en effectiviteit ervan. ‘Ons motto is: ‘Data is de basis van alle slimme marketingbeslissingen.’ Ook met keiharde data kunnen we zachte beslissingen nemen.'

Of in de woorden van Allard Ruyl, ceo van Talpa Media Solutions: 'Ik vind die vlogger persoonlijk wel leuk’ is niet de beste methode om een geschikte influencer voor je campagne te kiezen. De grootste uitdaging voor merken is dan ook om de juiste influencers te identificeren en selecteren.’

Volgens Ruyl is voor een boodschap en campagne die effect hebben een passende en authentieke koppeling tussen influencer en merk van essentieel belang. ‘Met deze nieuwe tool kunnen we door middel van goede onderbouwingen onze adverteerders beter adviseren over het inzetten van influencermarketing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie