Maak je klaar voor virtuele avatars op TikTok. Het platform gaat adverteerders en influencers de mogelijkheid geven om AI-avatars in te zetten voor reclameboodschappen en live shopping, zo maakt het bedrijf bekend op Cannes Lions. Die ontwikkeling kan merken en influencers helpen om in een korte periode veel meer video's te creëren, redeneert TikTok.
In de Chinese versie van TikTok (genaamd Douyin) zitten al langer AI-avatars. Die ontwikkeling breidt zich nu wereldwijd uit, al start TikTok met een kleine, gesloten testgroep. In april gingen er al geruchten dat TikTok adverteerders en influencers vroeg wat zij van AI-avatars vinden.
Wat een AI-avatar doet
TikTok legt uit dat een merk twee opties krijgt, namelijk één van de vooraf gegenereerde AI-avatars kiezen of zelf beelden van een medewerker uploaden en die persoon gebruiken voor AI-video's. De AI-avatars zijn gebaseerd op echte acteurs, waarvan TikTok de rechten heeft afgekocht. Na het selecteren van een avatar typ je de tekst die de avatar moet uitspreken, waarna je de gewenste taal kiest. De AI-software die de avatar laat praten, kan namelijk verschillende talen spreken.
Een druk op de knop is genoeg om de AI-avatar op beeld de gewenste boodschap te laten verkondigen, inclusief gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. Het moet voor de kijker zo overkomen alsof er een echt persoon presenteert. Maar ook weer niet, want TikTok plakt bij AI-gegenereerde video's verplicht een label 'AI-generated' onderin beeld. Zo weet de kijker of hij een echt of virtueel persoon voor zich heeft.
Kopieën van influencers
Een voorproefje van TikTok zelf maakt duidelijk dat het bedrijf experimenten uitvoert met een selecte groep influencers, ook wel creators genoemd. Gedeelde video's tonen AI-avatars van de creators die vooraf opgegeven teksten uitspreken, inclusief de doorgaans drukke lichaamstaal van de creators. De video is helaas niet in dit artikel te plaatsen, maar wel via deze link te bekijken.
TikTok voorziet dat merken een AI-avatar aan het werk gaan zetten om een doorlopende stroom video's te creëren, waarin virtuele persoonlijkheden bijvoorbeeld producten aanraden die via TikTok te koop zijn. Een AI-influencer kan voor een adverteerder sneller en goedkoper in gebruik zijn, is nooit ziek, kan allerlei talen spreken, vraagt geen buy-out en doet niet moeilijk over gevoelige (politieke) kwesties.
De opmars van AI-avatars kan zo een bedreiging vormen voor het verdienmodel van echte influencers. Zij kunnen zich proberen te blijven onderscheiden met hun authenticiteit, maar krijgen op TikTok dus ook de mogelijkheid om zichzelf virtueel te klonen en zo veel meer video's te maken zonder dat ze zelf voor de camera hoeven te staan.