Dutch Design Week goes Digital (DDW goes Digital) is onderdeel van de Dutch Design Week, met meer dan driehonderd events en 120 duizend bezoekers het grootste design event in Nederland. Na het succes van de eerste aflevering in 2012 werd vorig jaar even overgeslagen. Daarom was het pas de tweede maal dat DDW goes Digital werd georganiseerd. De organisatie was wederom in handen van branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA). Tijdens het event werden bezoekers onder leiding van Krijn Schuurmans in één middag op de hoogte gebracht van de belangrijkste digitale ontwikkelingen binnen design.
Michel van Hulst, operationeel directeur bij Freshheads, beet het spits af met een verhaal over The Internet of Everything. Want dat is zeker, internet en design gaan hand in hand en worden steeds meer onderdeel van alles om ons heen. Zoals ook terug is te zien in het (digitale) design van Sweetie door Lemz, dit jaar bekroond tot de grote prijswinnaar van de Dutch Design Awards.
Van Hulst liet zien hoe internet nu al verweven is in ons dagelijks leven. We sporten met Strava, surfen via het on-board Internet van onze Tesla en meten ons leefpatroon met Jawbone. Het is aan digital designers om klanten bij de hand te nemen en te zoeken naar toepassingen die daadwerkelijk ons leven verbeteren.
Een boodschap, waar Henk Haaima en Eelco van Collenburg van Mirabeau op voortborduurden. Hun presentatie ging over Dynamisch Design. Volgens Haaima en Van Collenburg is de wereld van print nog oneindig veel dynamischer dan de wereld van web. Denk aan de spectaculaire wisselingen van covers van magazines en kranten. Veel websites zijn in vergelijking daarmee behoorlijk statisch. Het design schikt zich vaak keurig naar de beschikbare schermresolutie van het device. Mensen verwachten online ervaringen die reageren op échte gebruikersvariabelen, denk aan locatie, tijd en het aantal keren en de wijze waarop je de toepassing gebruikt. Dynamisch Design dus. Dit vereist een nieuwe type designer. Een designer die ver buiten zijn vakgebied kijkt, graag flirt met nieuwe technieken en schopt tegen oude patronen.
Flirten met nieuwe technieken is voor digital agency Rhinofly dagelijkse kost. Creatief directeur Hugo van de Hoef presenteerde twee innovatieve projecten: Breinreis en Ramped. Breinreis is een interactieve installatie, gemaakt voor het Centraal Museum waarmee de bezoeker door middel van hersengolven een ontdekkingsreis maakt in het surrealisme. Ronald van Schaik vertelde over Ramped; het skatepark met digitale game elementen dat Rhinofly bouwde in samenwerking met de Hogeschool van Utrecht. Het zijn mooie voorbeelden van projecten die ruimte geven aan experimenten met nieuwe materie, uit liefde voor digitaal.
Design gaat v verder dan een nieuw logo of een gelikte website; het grijpt in op alle facetten van service, zo vertelde online strateeg Max Pinas van TamTam. Onder de noemer Dutch Digital Service Design wil het bureau merken helpen een ‘experience’ te creëren à la Airbnb en Uber. Het gaat om slimme online dienstverlening, in combinatie met hoog serviceniveau die een glimlach op gezichten laat verschijnen als mensen deze gebruiken.
Tijdens de eerste aflevering van DDW goes Digital in 2012, presenteerden Victor Knaap en Wesley ter Haar van MediaMonks de stelling dat de reputatie van ons land op digitaal gebied nul is. Dit ondanks dat er enorm veel kwalitatief digital werk van Nederlandse bodem komt. Hoog tijd voor actie, vonden enkele digitale bureaus.
De industrie heeft met het platform Dutch Digital Design' de handen ineen geslagen en er is hard gewerkt aan een betere reputatie. Het is dan ook mooi nieuws dat binnenkort een digital design topopleiding van start gaat. Een initiatief waarover Matthijs Leendertse van ELM Concepts kort over vertelde.
Maar waar staan we nu op het gebied van digital design? Waarom gaat een groot gedeelte van de Dutch Design Week toch over tafels en stoelen? Met die vraag opende Krijn Schuurman de afsluitende paneldiscussie waarin, naast de genoemde sprekers ook Victor Knaap en Bert Hagendoorn (Dutch Digital Design) aanschoven.
Over een aantal zaken was iedereen het wel eens: er gebeuren mooie dingen, maar er is meer podium nodig. 'Innovatie’ moet beter. Digital designers moeten klanten meenemen in het nieuwe denken, waarin klanten en de laatste technologieën écht voorop staan. En bureaus moeten een bedrijfscultuur scheppen die ruimte biedt voor vernieuwing.
Verder zou het handig zijn als er digitale Rem Koolhaas zou zijn, die Dutch Digital Design internationaal nog beter op de kaart kan zetten. Wie biedt zich aan?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!