Eerder werd in dit blog al bericht over de opkomst van QR codes in Japan. Dat zijn handige vierkantjes met een tweedimensionale barcode die je kunt uitlezen met je mobiele telefooncamera. In Japan vind je ze op billboards, posters en tijdschriftadvertenties voor bijvoorbeeld theatervoorstellingen of vliegreizen, waardoor je met een klik op de reserveringssite terecht komt. Ook zie je ze op visitekaartjes, waardoor je wederom met een klik alle gegevens van betrokkene in je telefoon invoert. (Een uitkomst!) Je mobieltje moet er wel op voorbereid zijn, maar in Japan is dat al met enkele tientallen miljoenen telefoons het geval.
Alleen in Japan? Nee, sinds gisteren ook in Taiwan. Mobiele operator Far Eastone introduceerde er de Sharp WX=T91, zijn eerste QR-voorbereide mobieltje in een ongetwijfeld lange reeks.
Merkwaardigerwijs kiest Far Eastone uit alle sexy scenario's het voorbeeld van een achtergrondcheck op tomaten in de supermarkt. Dat staat in schrille tegenspraak met de introductiepromotie: als je een abonnement met het nieuwe toestel neemt, kun je meedoen aan een heuse Da Vinci Code-speurtocht met als hoofdprijs een luxe tweepersoons Da Vinci Code-trip naar Frankrijk.
Op dit moment is er op het gebied van mobiele marketingrespons enorm veel aan de gang, en QR is maar een van de vele technieken die daarbij om de hoek komen kijken.
Maar bij grootschalige consumentenacceptatie draait alles om standaarden, en het ziet ernaar uit dat QR een steeds serieuzere kandidaat voor de wereldstandaard wordt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!