Onderzoeksbureaus hebben het onderwerp narrowcasting ontdekt. Popai telde eerder het aantal schermen in de Nederlandse winkels, en nu komt Nielsen Media Research met een onderzoek over het effect van in-store media, met als uitkomst:
Consumenten vinden het fijn om naar commerciële boodschappen te kijken tijdens het winkelen in de supermarkt. Maar vooral: hun aankopen blijken sterk gestuurd door reclame via narrowcasting!
68 procent van de respondenten verandert van gedachte na het zien van een reclameboodschap op een televisiescherm boven het schap.
Opmerkelijk: 44 procent keert na het zien van een alternatieve aanbieding terug naar het schap om een product nog even om te ruilen.
Consumenten blijken in de supermarkt dus mega-beinvloedbaar. Logisch als je bedenkt dat 70 procent van de koopbeslissingen pas op het allerlaatste moment (voor het schap) gemaakt worden...
Nielsen onderzocht narrowcasting in de winkels van de Amerikaanse retailers Albertson's en Pathmark, die in hun winkels gebruik maken van het in-store medianetwerk van SignStorey. Dit bedrijf heeft op dit moment schermen hangen in zo'n 1300 winkels in de VS.
Nielsen analyseerde voor het onderzoek ook voor het eerst de databestanden van de supermarkten, en kwam op een percentage in-store televisiekijkers uit van 40 procent. Dat zijn omgerekend 22 miljoen consumenten die af en toe oppervlakkig naar het televisiescherm kijken, alleen luisteren naar commerciele boodschappen of aandachtig de reclame tot zich nemen.
Volgens onderzoek van onderzoeksbureau PQ Media bedroegen de reclamebestedingen aan in-store media in 2005 in de VS 100 miljoen dollar, en dat betekende een stijging van 45 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Maar deze getallen worden direct weerlegd door Premier Retail Network (een in-store medialeverancier, dat wel) zegt in 2004 alleen al 100 miljoen dollar te hebben omgezet, en in 2005 10 procent meer te hebben verkocht.
Andere in-store netwerken in de VS zijn Instore Broadcasting Network en
Ignition Media
(via Adweek)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!