De communicatie via sociale media in organisaties wordt steeds meer in aparte teams ondergebracht, los van corporate communicatie, PR en marketing.
Dat blijkt althans uit onderzoek van Bitkom, de Duitse branchevereniging voor nformatietechnologie, Telecommunicatie en Nieuwe Media. Ook in Nederland lijkt deze ontwikkeling gaande.
Groei
Volgens de Bitkom-research zijn in meer dan één derde van de bedrijven gespecialiseerde sociale-mediateams opgericht. Vorig jaar waren er in één op de vier bedrijven (24 procent) aparte teams voor de communicatie in sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Google+.
In 2013 vielen de sociale-mediakanalen in bijna de helft van de gevallen (47 procent) onder de auspiciën van marketing, PR en corporate communicatie. Nu is dat nog maar 32 procent.
Professioneler
‘Sociale media worden vaak als een staffunctie van het management gezien’, aldus zegt Bitkom-ceo Bernhard Rohleder tegen het Duitse PRReport. In zijn visie is dit een teken dat de communicatie via sociale media professioneler wordt.
In een derde van de bedrijven zijn de sociale media ‘afdelingsoverstijgend’ georganiseerd, en in 17 procent van de gevallen zijn ze in het geheel niet georganiseerd.
Zelfde ontwikkeling NL
Volgens Roos van Vugt, senior Strateeg Social Embassy, staat de ontwikkeling bij de Duitse bedrijven niet op zichzelf. Ook in Nederland worden sociale media in aparte teams ondergebracht.
Van Vugt: ‘Je ziet dat social steeds meer 'normaal' wordt en dat het gewoon onderdeel wordt van de middelenmix die bedrijven inzetten. Bij veel van onze corporate klanten zie je dat social media in een zogenaamde social-hub georganiseerd wordt. In deze hub zijn alle afdelingen vertegenwoordigd.’
Op de foto de social media hub van Cisco.