Dat blijkt uit onderzoek van het wereldwijde pr-adviesbureau Weber Shandwick en onderzoekspartner KRC Research. De cijfers laten zien dat sociale media in snel tempo een cruciaal middel worden voor leiderschap.
Positieve gevoelens
Executives geven aan dat ze om verschillende redenen de voorkeur geven aan ceo-sociability. Het sluit aan bij medewerkers die zelf al actief zijn op sociale media, en wekt positieve gevoelens op bij medewerkers. Bovendien worden ceo’s die actief zijn op sociale media beschouwd als betere leiders dan ceo’s die dat niet zijn.
Delen informatie
Het belangrijkste voordeel van ceo-sociability is het delen van bedrijfsnieuws en -informatie. Dat zegt 80 procent van de bestuurders met een social ceo, Andere belangrijke voordelen zijn het verbeteren van de bedrijfsreputatie (78 procent), het demonstreren van bedrijfsinnovaties (76 procent), het humaniseren van het bedrijf, het verbeteren van de communicatie met de medewerkers en het opbouwen van mediarelaties (75 procent) en het verbeteren van de bedrijfsresultaten (70 procent).
Waarom niet?
De studie laat zien dat er diverse excuses voor het niet-participeren van ceo’s op sociale media zijn. Omdat de ceo het niet nodig vindt gezien de cultuur in de branche. Omdat de inspanningen niet in verhouding zouden staan met opbrengsten. Het heeft wel invloed of de ceo sociale media omarmt of niet. Executives geven aan dat de weerstand tegen deelname aan sociale media in een organisatie aan de top begint.
Seven habits
Het rapport, The Social ceo: Executives Tell All, biedt een leidraad voor de Seven Habits of Highly Social ceo’s om de topmannen te inspireren. Weber Shandwick vergeleek daarvoor zeer actieve social ceo’s (waarvan executives aangeven dat ze minimaal één keer per week participeren op social media) met gemiddeld actieve ceo’s om een profiel te ontwikkelen van de meest sociale ceo’s.
1.
Ceo’s die zeer actief zijn op sociale media gebruiken meer sociale-mediahulpmiddelen. Hyper-sociale ceo’s realiseren dat sociability meer is dan alleen een bericht plaatsen op twitter of een update plaatsen op een microblog. Sociability van wereldklasse vereist een strategisch vervaardigd plan om de content van het bedrijf over verschillende kanalen te distribueren.
2.
Zeer actieve sociale ceo’s beheren een blog. Ze zien de waarde van long form-contentcreatie als een manier die hun perspectieven context, betekenis en diepte geeft.
3.
Zeer actieve sociale ceo’s gebruiken de bedrijfswebsite. Deze leiders realiseren dat de website ‘digital ground zero’ blijft voor personen die bedrijfsinformatie zoeken en een platform biedt voor content die aangeboden wordt in verschillende formaten. Dankzij services zoals Weber Shandwick’s Mediaco, kan de bedrijfswebsite nu een plaats zijn voor corporate en leadership content.
4.
Zeer actieve sociale ceo’s schrijven zelf. Ze zijn doe-het-zelf’ers. Hun veelvuldig posten van content beïnvloedt hun vastberadenheid om alles zelf te schrijven, hoewel ze hoogstwaarschijnlijk input krijgen van hun marketing- en communicatieteam.
5.
Zeer actieve sociale ceo’s kijken vooruit. Ze begrijpen intuïtief dat technologie en sociale media de toekomst zijn van content distributie en ze willen deel uitmaken van deze communicatierevolutie.
6.
Zeer actieve sociale ceo’s zijn spontaan maar niet te informeel. Deze sociaal behendige ceo’s behouden de formaliteit van hun kantoor maar laten stakeholders weten dat ze snel kunnen reageren en kansen aangrijpen.
7.
Zeer actieve sociale ceo’s betrekken een bredere variëteit externe stakeholders. Ze zien de waarde van sociability en gebruiken het om een breder portfolio van stakeholders te bereiken.
De studie is uitgevoerd met een online vragenlijst die is ingevuld door 630 senior professionals uit tien landen, inclusief opkomende en ontwikkelde markten. De vragenlijst definieerde social media participatie als ‘het plaatsen van berichten, video’s, foto’s, etc. op een social media website.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!