Premium

'Social media advertising op Facebook scoort best'

83% van het budget van social marketeers naar paid advertising, 70% van hen verhoogt budget nog dit jaar.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social Marketeers vinden Facebook het best renderende social advertentieplatform. Dat stelt . 80 procent van de door het bureau ondervraagde marketeers betaalt voor Facebookboodschappen. Ruim driekwart van hen vindt dat de social media-gigant daarbij value for money biedt waar het adverteren en promoted posts betreft. Twitter komt bij hen op een tweede plaats. 62 procent betaalt voor tweets, maar slechts tweederde vindt dat dat echt business value oplevert.

Budget
YouTube and LinkedIn presteren vergelijkbaar met Twitter, vinden de respondenten. Wel worden deze netwerken minder vaak gebruikt. De helft van de ondervraagden gebruikt Youtube als marketingcommunicatiekanaal, een derde doet dat met LinkedIn. Instagram en Pinterest volgen op gepast afstand. 13% van de socoial marketeers heeft Pinterest gebruikt voor advertenties, 14% is actief of Instagram. Volgens de onderzoekers gaat momenteel 83% van het budget van social marketeers naar paid advertising, 70% van hen vergroot nog in de loop van 2015 het advertisingbudget voor social.

Geen relaties of engagement
41% van de respondenten denkt ‘wat meer’ uit te gaan geven aan paid social, 29% maakt een significant hoger bedrag vrij in de komende maanden. Opvallend is dat iets meer dan de helft van de respondenten van mening is dat uitgaven aan social advertising thuishoren op de afdeling die daar operationeel verantwoordelijk voor is. Iets meer dan een kwart laat het social ad budget liever over aan media-inkopers.

‘Social ads zijn op zich niet social, het is gewoon reclame’, licht Nate Elliott, vice president and principal analyst, Forrester Research toe. ‘In de sales pitches door social media worden ook geen relaties of engagement meer verkocht. In plaats daarvan verkopen ze programatic beloften als remarketing, behavioural targeting en een laag ‘kosten per klik-bedrag’’

Efficiënt
Forrester denkt zelf dat de gespecialiseerde media teams beter zijn ingesteld op het aantrekken van gespecialiseerde hulp. 80 procent van de social media teams probeert de programma’s voor de aankoop van media in house op te lossen. Wanneer de inkoopverantwoordelijkheid bij het media team ligt, wort juist in 70 procent van de gevallen kennis van buiten gehaald. Dat resulteert in betere inzet en effectievere aankoop van sociale media, zo ziet Forrester.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie