Social buzz verkoopt geen cola

Onderzoek van Coca-Cola toont aan dat de buzz op sociale media geen invloed heeft op de korte termijn sales van het merk.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Coca-Cola presenteerde het onderzoek vorige week in New York op de conferentie Re:think 2013 van de Advertising Research Foundation. Uit dezelfde studie blijkt dat online display advertenties hetzelfde effect hebben als tv-commercials, gevolgd door radioreclame, zoekadvertenties en buitenreclame. Print bleek het meest effectief.

Dat de gesprekken op sociale media geen effect leken te hebben is voor de frisdrankfabrikant nog geen reden om Facebook en Twitter als marketingmiddelen af te schrijven. Het bedrijf, dat met 62 miljoen likes de meeste Facebookfans heeft, geeft zelf toe dat het erg lastig is om te meten of de buzz positief of negatief is. Uit eerder onderzoek bleken de scores van menselijke beoordelaars en de computer in één op de vijf gevallen van elkaar af te wijken.

Het effect van buzz moet dan ook als geval op zichzelf gezien worden, schrijft Coca-Cola topmarketeer Wendy Clark in een reactie op het originele artikel van AdAge. ‘Geen van onze plannen zijn enkel social, tv, mobiel of ervaringsgericht’, aldus Clark. ‘In tegendeel, het is de combinatie van eigen, verkregen, gedeelde en betaalde mediaverbanden die de invloed op de markt, klantbetrokkenheid, liefde voor het merk en de waarde ervan creëert. Social speelt een cruciale rol in het hart van onze activiteiten.’

Bron: AdAge

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie