Snap Inc., moederbedrijf van de mobiele app Snapchat, lanceert een nieuwe functie voor adverteerders: Snap to Store. Met deze nieuwe tool kun je zien of mensen daadwerkelijk je winkel bezoeken nadat ze een advertentie van je zagen via Snapchat.
Dat meldt het Amerikaanse platform Mashable. Snap gaat sinds vorig jaar de strijd om adverteerders aan met Facebook en Google. De nieuwe functie is een manier om aantrekkelijker te worden voor adverteerders met een fysieke locatie, zoals een winkel of restaurant.
Wendy's is blij met de nieuwe mogelijkheden
Snap to Store houdt bij hoeveel mensen naar een winkel gaan binnen een week nadat ze een van de mobiele advertenties op Snapchat zagen. Op deze manier ontdekken adverteerders of hun reclameuitingen daadwerkelijk effect hebben.
Fastfoodketen Wendy’s, retailer 7-Eleven en filmproducent Paramount Pictures hebben de functie als eerste getest. Wendy’s is tevreden over Snap to Store. ‘Het aantal klanten in onze restaurants is manier om het succes van een advertentiecampagne te meten – we willen meer van dit soort techniek’, zegt Brandon Rhoten, hoofd reclame, digitaal en media bij Wendy’s.
Het merk gebruikte gesponsorde geofilters (zie foto hiernaast) om een kipburger te promoten. Volgens Snap zorgden de advertenties dat meer dan 42.000 mensen Wendy’s bezochten binnen 7 dagen.
Dit zie je op het nieuwe dashboard
Op het dashboard (zie hieronder) kunnen adverteerders het gedrag vergelijken van mensen die de advertenties wel en niet hebben gezien. Het programma verder zien in hoeverre het aantal bezoekers is gestegen en wat voor mensen dit zijn (leeftijd, man/vrouw, woonplaats).
Greenberg Strategy onderzocht op welke locaties gebruikers Snapchat openen. Daaruit blijkt dat 80% van de gebruikers de app opent in een restaurant. 66% gebruikt de app in winkelcentra, 50% opent de app in de sportschool en 49% gebruikt Snapchat op het vliegveld.
Snapchat categoriseert gebruikers voor adverteerders
Snapchat gaat gebruikers ordenen per interessegebied om nog gerichter te kunnen adverteren. Op dit moment doet het bedrijf dat op basis van welke merken en kanalen je volgt via ‘Discover’ en ‘Our Stories’. Als je bijvoorbeeld de Cosmopolitan volgt, ben je waarschijnlijk geïnteresseerd in mode. Snap wil deze lifestyle-categorieën uitbreiden met locatiedata. Op basis van gps en geofilters weet de app of jij een frequenter reiziger, shopper of sporter bent.
Wat betekent dat voor privacy? In het persbericht staat dat Snapchat er alles aan doet om de privacy van gebruikers te beschermen. Snap deelt geen informatie of de locatie van individuele gebruikers met adverteerders. Als je helemaal geen advertenties op basis van je locatie wilt zien, kun je locatievoorzieningen uitzetten in de app.