Maar liefst 32,9 procent van de millennials heeft Snapchat geïnstalleerd op hun smartphone. Alleen Instagram (43,1 procent) en Facebook (75,6 procent) zijn populairder. De cijfers maken duidelijk dat je je het beste op slechts drie sociale netwerken kunt richten, als je jongeren in de leeftijd tussen 18 en 34 jaar wilt bereiken. Twitter, Pinterest, Vine, Google+ en Tumblr spelen simpelweg een minder belangrijke rol voor deze groep. Het blijkt uit een onderzoek van comScore onder smartphonegebruikers. Snapchat maakte de afgelopen maanden een enorme groei door: in november vorig jaar stond Snapchat nog maar op 12,1 procent van de smartphones.
De cijfers maken duidelijk waarom Facebook ooit een bod van 3 miljard dollar uitbracht op Snapchat. Was de overname gelukt, dan zouden de drie belangrijkste sociale netwerken voor jongeren in handen zijn gekomen van Facebook. Momenteel heeft Facebook alleen de posities #1 en #2 in handen. Ze probeerden positie terug te pakken met Facebook Poke, maar dat mislukte. En ook het nieuwste plan om met Facebook Slingshot te zorgen dat mensen binnen het Facebook-imperium fotoberichtjes gaan uitwisselen, lijkt nog niet echt vlot te lopen.
Waarom die nadruk op millennials? Ze zijn de jongste en meest actieve groep mobiele gebruikers en ze zetten de trends voor alle andere generaties. Als jongeren massaal Facebook of Snapchat gebruiken, dan volgen ouderen en jonge kinderen vanzelf.Snapchat maakte in Nederland ook al een gigantische groei door, meldden we in januari dit jaar op basis van het Nationale Social Media Onderzoek 2014. Snapchat en Instagram bleken de twee grootste stijgers in Nederland: zo’n 536.000 landgenoten weten elke dag hun weg naar Instagram te vinden en Snapchat doet het met 274.000 dagelijkse gebruikers ook niet slecht. Maar dat zijn cijfers van alweer een halfjaar geleden. Inmiddels kunnen die cijfers alweer behoorlijk zijn gestegen.
Snapchat staat volgens comScore nu op 18% van de smartphones, maar is dus vooral populair bij jongeren. In de groep 18 tot 34 jaar is het percentage gegroeid naar 32,9 procent, maar bij de groep van 18 tot 24 jaar is het al opgelopen naar 50 procent. Het positieve daarvan is dat een generatie die ervan beschuldigd wordt teveel privéinformatie te delen op sociale netwerken nu steeds meer kiest voor een app waarbij de conversaties privé blijven.
Dit artikel, geschreven door Gonny van der Zwaag (@Gonny), is met toestemming doorgeplaatst van iCulture.nl in het kader van een wederzijdse contentuitwisseling om zakelijk mobiel gebruik te promoten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!