Update 11 februari 2024: Kelvin Kiptum is onverwachts overleden als gevolg van een auto-ongeluk, zo is bevestigd door zijn familie. Hieronder volgt het originele artikel, gepubliceerd op 2 februari.
Veel grotere merken betalen bekende personen om als ambassadeur te fungeren, en zo producten of een boodschap aan te prijzen bij de doelgroep. Waar de ene samenwerking een match made in heaven is, zijn er ook genoeg voorbeelden van ambassadeurs die via blunders duidelijk maken geen binding met het betalende merk te hebben. De Chinese smartwatchfabrikant Amazfit wil zich meer in de kijker spelen met de pas 24-jarige Kelvin Kiptum, een gevierd marathonloper en momenteel de snelste marathonrenner ter wereld.
Amazfit zoekt het hogerop
Amazfit doet nog niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar is geen beginnende speler. Het merk valt onder techbedrijf Zepp, dat beursgenoteerd is in de Verenigde Staten en meer dan tweehonderd miljoen wearables verkocht zegt te hebben. Amazfit is actief in Nederland en naar eigen zeggen meer dan negentig andere landen. De smartwatches richten zich met name op beginnende sporters, maar voor Amazfit is de tijd rijp om nu ook modellen voor sporters op het hoogste niveau te lanceren. Het bedrijf wil zo de strijd aangaan met gevestigde namen als Garmin en Polar.
Kiptum is wereldrecordhouder
Samenwerkingen met bekende atleten moeten de naamsbekendheid van Amazfit vergroten en de nieuwe strategie verduidelijken. Kiptum gaat als grootste uithangbord fungeren in alle marketingkanalen, maar ontbreekt op het evenement dat Amazfit in Parijs organiseert ter ere van de samenwerking. Voor dat evenement zijn tientallen media uit heel Europa uitgenodigd, waaronder Adformatie. Kiptum vertelt via een vooraf opgenomen video over zijn ambassadeurschap en zegt niet live aanwezig te zijn vanwege zijn strikte trainingsschema. De atleet bevragen is niet mogelijk.
De twintiger Kiptum hoort bij de beste marathonlopers ter wereld. Hij is momenteel wereldrecordhouder marathon voor mannen, de enige atleet die een marathon voltooid heeft in minder dan twee uur en één minuut en rent in aanloop naar een marathon gemiddeld 260 kilometer per week, zo zei zijn coach laatst. Het is gelet op zijn prestaties aannemelijk dat de jonge atleet in de belangstelling stond van verschillende fitnessmerken. Amazfit gaat er met de winst vandoor. Scott Shepley, de wereldwijde marketingdirecteur van Amazfit, wil desgevraagd niet vertellen hoe lang het contract met Kiptum loopt. Wel geeft hij aan dat het techbedrijf hoopt op een langdurige samenwerking.
Ambassadeur met ambities
Als ambassadeur gaat Kiptum producten van Amazfit gebruiken tijdens het voorbereiden, rennen en herstellen van marathons. Op marketinguitingen van het techbedrijf komen een smartwatch en – nog niet verkrijgbare – slimme ring naar voren. Volgens Kiptum zijn beide producten ‘een integraal onderdeel van mijn trainingsregime geworden.’
De atleet zegt dat hij als eerste marathonloper ter wereld de magische grens van twee uur wil doorbreken. Zijn eerste concrete poging is de marathon van Rotterdam, in april. Deze zomer wil Kiptum een gouden medaille winnen op de Olympische Spelen in Parijs. Shepley zegt dat Amazfit nadenkt over een activatie in Rotterdam. ‘Het kan voor Kiptum en Amazfit een hele bijzondere dag worden’, verwijst hij naar de recordpoging.
Meer ambassadeurs
Amazfit werkt niet alleen samen met Kiptum, maar ook met andere, minder bekende atleten. Die ambassadeurs komen niet alleen de marketing ten goede, benadrukt het bedrijf. De resultaten van de topsporters moeten ook beschikbaar komen in een Amazfit-platform dat ‘aspirant- en professionele atleten waardevolle inzichten biedt in prestaties, training en uithoudingsvermogen.’ Dat platform moet de reguliere Amazfit-gebruiker weer helpen.