Slechts 7 procent van de branded content wordt gedeeld op sociale media

Meeste merkencontent niet interessant genoeg

Social content analytics-bedrijf Shareablee publiceerde de in Journal of Advertising Research. Het bedrijf analyseerde merkencontent op social media in een poging te achterhalen waarom content wordt gedeeld.

Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Van januari tot oktober 2015 publiceerden Amerikaanse merken 35 miljoen posts op Facebook, Twitter en Instagram. Dat leverde 65 miljard acties op van consumenten op die sociale kanalen, zoals het geven van reacties, dalen en re-tweets. Het percentage gedeelde content viel echter vies tegen: 7 procent. En laat dat delen nu noodzakelijk zijn om brand equity op te bouwen.

Daarnaast analyseerde het bedrijf 2000 meest-gedeelde Facebook-posts, 12 maanden lang, en deed onderzoek onder 10.000 social media-gebruikers. Het bedrijf concludeert dat merken nog eens een keertje goed moeten nadenken over hun aanpak. Met name over de manier waarop merken en uitgevers omgaan met design en planning van hun branded content.

Twee belangrijke psychologische drivers naar aanleiding van deze analyse:

  • Vrouwen delen vooral nuttige content. Content die de deler intelligent laat overkomen naar anderen toe.
  • Bij mannen is humor de belangrijkste driver van social currency.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie