Shell verliest ruim een miljard aan merkwaarde

Shell is op de Brand Finance Global 500, een ranking van de waarde van merken, gedaald van een 12 naar een 18e plaats.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het merk verloor het afgelopen jaar ruim een miljard aan merkwaarde, aldus . Het merk Shell vertegenwoordigt nu een waarde van 28,57 miljard, tegenover 29,75 miljard vorig jaar. Dat heeft ook gevolgen voor de Brand Rating die Brand Finance aan merken geeft. Shell gaat terug van een AAA- rating naar een AA+ rating.

De Brand Finance Global 500 kent verder niet al te veel verrassingen. Het heeft dit jaar exact dezelfde top 4 als in 2013. Apple gaat aan kop, Samsung, Google en Microsoft volgen.

De merkwaarde van Apple zou volgens de rekenkamer van Brand Finance 105 miljard dollar bedragen. In 2013 was dat 87 miljard, een gigantische stijging: plus 20 procent. Maar Samsung stijgt procentueel nog harder. Het gaat van 59 naar 79 miljard dollar. Dat is 34 procent meer.

Ook de nummer 3 en 4 stijgen fors. Google van 52 naar 69 miljard dollar en Microsoft van 46 naar 63 miljard dollar.

De Amerikaanse telecomgigant Verizon is de snelste stijger in de top 20, het gaat van de tiende naar de vijfde plaats omdat het in merkwaarde stijgt van 23 naar 53 miljard (+74 procent).

Naast Shell is Coca-Cola het enige merk in de top-20 dat daalt in merkwaarde, 4,5 miljard ging eraf. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie