Het maakte gehakt van kiloknallers en heeft nu de aanval ingezet op de plofkip. Wakker Dier is een campagne gestart tegen Albert Heijn. Via advertenties en Facebook roept het op tot actie tegen ´de grootste plofkipverkoper van Nederland´. Wat moet Appie doen?
De actie van Wakker Dier leverde een bombardement aan reacties op. Boze klanten op de Facebookpagina van Albert Heijn, plaatjes van mishandelde dieren.
De Zaanse grootgrutter bleef vrij onverstoorbaar en verklaarde: ‘Albert Heijn voldoet aan de eisen van de regelgeving, tegelijkertijd werken we aan de verbetering van het leven van kippen.´ Dat gaat helaas niet van de ene op de andere dag, aldus de supermarkt.
Is dat slim?
Volgens Juriaan Vergouw, adviseur online reputatiemanagement bij Porter Novelli, was dit een te afwachtende en afstandelijke reactie.
AH moet de discussie over verduurzaming breder trekken, vindt hij. ´Door via de eigen social accounts en op andere, invloedrijke online podia actief de dialoog zoeken en uitleg te geven waarom ze handelen zoals ze doen.´
Dit betekent vooral kwetsbaar opstellen en begrip hebben voor de kritiek, aldus Vergouw. ´In de communicatie moeten ze dan vooral aangeven welke stappen ze maken en welke dilemma’s ze daarbij tegenkomen.´
Wat adviseert de Molblog-lezer? Zou Albert Heijn zich toeschietelijker moeten opstellen? Zeggen: die plofkip gaat ons assortiment uit? Of is het statement voldoende en zijn de uitgesproken intenties genoeg? Uw advies graag.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!