Het Rembrandtjaar heeft Amsterdam goed gedaan: de dagattracties in de hoofdstad trokken het afgelopen jaar voor het eerst meer bezoekers dan topattractie De Efteling. De afdeling citymarketing mag zichzelf dus feliciteren.
De Efteling staat al jaren bekend als de populairste dagattractie van Nederland. Maar moet het nu met een tweede plaats doen.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) telde in 2006 3,1 miljoen mensen die in Amsterdam in een rondvaartboot stapten. De Efteling in Kaatsheuvel trok ruim drie miljoen gasten.
Het Van Goghmuseum verkocht 1,7 miljoen kaartjes; goed voor een derde plaats.
De dierentuinen Burger's Zoo en Diergaarde Blijdorp completeren de top 5 met respectievelijk 1,5 miljoen en 1,4 miljoen bezoekers.
Het Amsterdamse Rijksmuseum steeg met 1,1 miljoen bezoekers van een veertiende plaats in 2005 naar een negende plaats in 2006.
Voor Amsterdam was 2006 ook in andere opzichten een goed jaar. Een recordaantal van 4,6 miljoen bezoekers bleef in de hoofdstad overnachten.
Hotels en andere logiesverstrekkende bedrijven ontvingen 6 procent meer gasten dan in 2005, veelal Britten. Het aantal overnachtingen steeg met 8 procent tot 8,6 miljoen.
Nieuwe site
In juni start overigens de vernieuwde internationale website Amsterdam.com, met een heuse 'full screen broadcast' vanuit de hoofdstad en de mogelijkheid om een persoonlijke gids samen te stellen en uit te printen -compleet met kortingsbonnen-, video maps, videoblogs en de mogelijkheid om persoonlijke videoverslagen toe te voegen en een wom-forum.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!