Premium

Reclames van 30 seconden 'werken niet', dus YouTube stopt ermee

Het platform biedt vanaf 2018 kortere advertentieopties

’s Werelds grootste online videoplatform wil de gebruikerservaring verbeteren en stopt daarom met lange reclamevideo’s die je niet kunt overslaan. Vanaf 2018 zijn 'unskippable' reclamevideo’s van 30 seconden verleden tijd.

Prerolls

Dat schrijft magazine . De zogenoemde ‘prerolls’ (reclames vóór de start van een online video) blijven bestaan, maar worden korter. Een woordvoerder van YouTubes moederbedrijf Google vertelt: ‘We gaan ons richten op formats die zowel werken voor gebruikers als adverteerders.’

20 of 6 seconden

De 30 seconden advertenties die je niet kunt overslaan zullen verdwijnen. Adverteerders kunnen nog wel advertenties inzetten die 20 of 6 seconden in beeld blijven. Daarnaast biedt YouTube Trueview-ads, die je na 5 seconden kunt overslaan. Deze filmpjes kunnen in totaal nog steeds 30 seconden duren, maar de gebruiker heeft na 5 seconden al de keuze om de video over te slaan.

Daarnaast introduceerde YouTube afgelopen maand .

Tv-advertenties

De 'unskippable' formats worden dus een stuk korter dan de gemiddelde tv-reclame. Volgens Marion Koopman van Greenhouse Group is dat een goede zaak. voorspelde zij het einde van de preroll: ‘Met prerolls maakten marketeers een klassieke fout, namelijk dat zij een oud medium (red: tv-reclame) rechtstreeks vertalen naar een nieuw medium. De unskippable preroll verdwijnt, want online reclame wordt veel beter: gepersonaliseerd en dynamisch.’

Facebook

YouTube laat prerolls niet helemaal verdwijnen, want dit soort advertenties zijn een belangrijke inkomstenbron voor het platform. Experts denken dat YouTube de advertenties inkort, omdat de directie zich zorgen maakt over concurrentie van . Steeds meer mensen kijken video op Facebook en het sociale medium . Om aantrekkelijk te blijven voor de doelgroep, moet de gebruikerservaring beter worden. En gebruikers lange advertenties die je niet kunt overslaan.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie