’s Werelds grootste online videoplatform wil de gebruikerservaring verbeteren en stopt daarom met lange reclamevideo’s die je niet kunt overslaan. Vanaf 2018 zijn 'unskippable' reclamevideo’s van 30 seconden verleden tijd.
Prerolls
Dat schrijft magazine Campaign. De zogenoemde ‘prerolls’ (reclames vóór de start van een online video) blijven bestaan, maar worden korter. Een woordvoerder van YouTubes moederbedrijf Google vertelt: ‘We gaan ons richten op formats die zowel werken voor gebruikers als adverteerders.’
20 of 6 seconden
De 30 seconden advertenties die je niet kunt overslaan zullen verdwijnen. Adverteerders kunnen nog wel advertenties inzetten die 20 of 6 seconden in beeld blijven. Daarnaast biedt YouTube Trueview-ads, die je na 5 seconden kunt overslaan. Deze filmpjes kunnen in totaal nog steeds 30 seconden duren, maar de gebruiker heeft na 5 seconden al de keuze om de video over te slaan.
Daarnaast introduceerde YouTube afgelopen maand een nieuwe manier om geld te verdienen met live-uitzendingen.
Tv-advertenties
De 'unskippable' formats worden dus een stuk korter dan de gemiddelde tv-reclame. Volgens Marion Koopman van Greenhouse Group is dat een goede zaak. Tijdens Koffiedik Kijken voorspelde zij het einde van de preroll: ‘Met prerolls maakten marketeers een klassieke fout, namelijk dat zij een oud medium (red: tv-reclame) rechtstreeks vertalen naar een nieuw medium. De unskippable preroll verdwijnt, want online reclame wordt veel beter: gepersonaliseerd en dynamisch.’
YouTube laat prerolls niet helemaal verdwijnen, want dit soort advertenties zijn een belangrijke inkomstenbron voor het platform. Experts denken dat YouTube de advertenties inkort, omdat de directie zich zorgen maakt over concurrentie van Facebook. Steeds meer mensen kijken video op Facebook en het sociale medium test volop met nieuwe (korte) advertentieformats. Om aantrekkelijk te blijven voor de doelgroep, moet de gebruikerservaring beter worden. En gebruikers houden nu eenmaal niet van lange advertenties die je niet kunt overslaan.
- Aan de slag met korte video's? Gastblogger Thomas Welle en Bas van Buuren geven tips.
- Meer over de plannen van YouTube? Lees het verslag van de Brandcast 2016.