Door Ervin Ramrattan
Met een diploma op zak, een zwarte Moleskine onder de arm en je portfolio gepolijst, ben je eindelijk klaar om je eerste stap te gaan zetten in de grotemensenwereld.
Maar waar begin je?
Want met zoveel keuze aan bureaus, voor welk bureau kies je dan? Tijdens de ReclameRidders Meesterklas #8: “Bureaukeuze”, is er gepoogd om richting te geven als het gaat om het kiezen van een bureau. Het doel van ReclameRidders is om jong talent te inspireren tot kritisch nadenken over hun visie op de reclamewereld, en dat geldt natuurlijk ook als het gaat om je allereerste werkplekkie.
Je zou kunnen beginnen met de vraag, wil ik bij een groot of klein bureau werken? Maar volgens Wouter Vanhaeren, medeoprichter van KOKORO en de eerste spreker van de avond, is dat geen interessante vraag. Een betere vraag zou volgens Wouter zijn, welk bureau heeft een interessante filosofie?
Of wat is het verhaal achter het bureau? Natuurlijk kun je kiezen voor een gerenommeerd bureau met een uitpuilende prijzenkast (waar overigens niks mis mee is), maar wat als dat bureau haaks staat op alles waar jij voor staat? Wil je daar dan nog voor werken? Of het tegenovergestelde, een bureau wat net is begonnen en dus nog niet van die felbegeerde awards in de kast heeft staan (waar overigens ook niks mis mee is), en waar je naar alle waarschijnlijkheid niet voor grote merken aan de slag gaat (voor grote merken werken is niet altijd leuker) zou je daar dan willen werken?
Moeilijke keuze?
Nou dat vindt dus niet iedereen… “Het maakt eigenlijk niet uit waar je begint als je maar begint” zegt Joeri Jansen, creatief directeur van Roorda en ook een van de sprekers. “Elk bureau is goed als je maar on the roll bent. Je moet gewoon meters maken.” Door meters te maken val je sneller op in het vak en ook dat is belangrijk volgens Joeri.
Ook vertelde hij dat je eigenlijk niet langer dan 3 jaar bij hetzelfde bureau zou moeten werken. Het eerste jaar dat je bij een bureau zit is alles nog nieuw, de mensen, omgeving en de reis er naartoe. Je wilt jezelf, zeker in het begin, graag bewijzen. Dat is dan ook de periode waarin je het vetste werk maakt. In het tweede jaar geldt dit ook nog, maar je bent al wat meer gewend aan alles. Na het derde jaar heb je weer nieuwe impulsen nodig. Sleur kan intreden en de kans bestaat dat je achterover gaat leunen. Twee dingen die je als creatief moet vermijden.
Wat je ook moet vermijden is arrogantie.
Geen enkel bureau zit te wachten op creatieven met een groot ego, aldus Pascal Rotteveel, creatief directeur van Vice. Anderzijds zit je als junior ook niet te wachten op een zuur bureau.
Vice, wat de meeste mensen kennen als een journalistiek netwerk voor jongeren/jong volwassenen, werkt veel samen met merken. Het grote verschil tussen Vice en een traditioneel reclamebureau is dat Vice in eerste instantie niet voor een merk werkt maar voor een audience. Als je op die manier werkt dan weet je zeker dat jouw audience je content wil zien.
Een andere manier van reclame maken maar het blijft reclame. Voor jonge reclamemakers is het dan ook zeker interessant om bureaus zoals Vice even te checken.
Dat de sprekers van deze avond behoorlijk van elkaar verschillen wordt extra duidelijk wanneer Alvaro Sotomayor zijn verhaal doet. Alvaro is creatief directeur bij Wieden+Kennedy en heeft The Kennedys op poten gezet, een programma waarin jonge talenten de kans krijgen om voor 7 maanden mee te draaien in het bureau (soort van stage maar dan anders). Alvaro vertelde het tegenovergestelde van Joeri, namelijk dat je gerust voor een langere tijd bij een bureau kunt blijven. Waarom weggaan als je ergens helemaal op je plek zit. Alvaro die zelf al heel wat jaren bij W+K werkt is daar het levende bewijs van.
Dus ja, je kan langer dan drie jaar bij een bureau blijven, maar als junior zijnde kan het voor je ervaring beter zijn om bij zoveel mogelijk bureaus te werken. Op die manier krijg je een betere kijk op welk bureau echt bij je past, maar hoe dan ook, die keuze is aan jou.
Sprekers uit alle windstreken van het reclamewereldje hebben afgelopen jaar gesproken tijdens de ReclameRidders Meesterklassen. Want als je een creatief bent is er veel meer dan alleen maar de weg naar het grote reclamebureau. Tijdens onze Meesterklassen is er door verschillende ervaren creatieven veel over gezegd maar op vrijdag 18 november gaan we ze tegenover elkaar zetten tijdens de ReclameRidders discussieavond 2016: “Méér dan het reclamebureau” in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Een event waar je als jong creatief zeker bij wil zijn. Check www.reclameridders.nl en het event op facebook voor meer informatie en tickets.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!