In 2012 las 60,4 procent van de Nederlanders dagelijks een krant. Dit is een daling van drie procent ten opzichte van het jaar ervoor. Tijdschriften hadden gemiddeld vier procent minder lezers. Volgens het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) komt de dalende trend overeen met de ontwikkelingen van de HOI oplagegegevens.
Sinds 2011 stelt het NOM respondenten ook vragen over het digitaal lezen van tijdschriften en dagbladen. Dit bereik vertoont een stijgende lijn. Dertien procent van de Nederlanders leest dagbladen op een smartphone en 10,1 procent doet dit op een tablet (een half jaar eerder was dat nog 11,2 resp. 6,8 procent). Bij tijdschriften groeit het lezen op smartphone van twee naar 2,3 procent en op tablet van 2,7 naar 3,6 procent.
Digitaal lezen is het populairst onder mannen en hoger opgeleiden. Jongere lezers gebruiken hiervoor een smartphone (13-19 jaar voor tijdschrijften en 20-34 jaar voor dagbladen). De leeftijdsgroep van 35 tot 49 jaar kiest vaker een tablet. Sinds januari test het NOM het meten van digitaal lezen op tablet en smartphone op titelniveau. De eerste resultaten daarvan worden in de zomer geanalyseerd.
Een opvallende nieuwkomer in de lijst is Allerhande. Hiervan is het bereik het afgelopen half jaar voor het eerst gemeten. 27,5 procent van de Nederlanders leest het huisblad van Albert Heijn. Alleen Kampioen, ledenblad van ANWB, heeft een groter bereik (38,5 procent).
Het onderzoek heeft het bereik van 187 dagbladen en tijdschriften gemeten. Aan het bereikonderzoek hebben 22.053 Nederlanders van dertien jaar en ouder deelgenomen. Deze steekproef representeert 14.016.000 Nederlanders. Op de site van het NOM zijn de cijfers per titel, geslacht en leeftijd terug te lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!