Welke sociale media worden de komende twaalf maanden belangrijker en welke verliezen aan belang? Die vraag legde het Duitse Newsaktuell.de en Faktenkontor voor aan bij 775 medewerkers van Duitse pr-afdelingen en pr-bureaus.
De uitkomst: YouTube en Twitter worden het meeste potentieel toegedicht, Facebook verliest aan belang, evenals Google+.
Bewegend beeld
YouTube heeft het meeste potentieel voor de PR-werk volgens de Duitse pr-profs omdat bewegend beeld steeds belangrijker wordt. Veel jongeren zien YouTube als eerste bron om te zoeken. Voor pr is het de grote uitdaging om de daadwerkelijke potentie en werking van video te begrijpen en aan te spreken.
Visuele verhalen
Dat toenemende belang van beeld zien we ook verder in de ranglijst terug. Na Twitter, dat op een twe plaats komt, staat Instagram. Volgens communicatieprofessionals wordt dit voor organisaties en merken steeds relevanter door de aanhoudende trend van visual storytelling.
Facebook verliest aan populariteit onder pr-professionals, omdat die het steeds meer zien als een louter privékanaal. Voor bedrijven wordt het steeds minder interessant, iets waaraan Faceboook zelf bijdraagt door de Company Pages te beperken in hun relevantie, aldus de onderzoekers.
Deze sociale media worden belangrijker de komende twaalf maanden:
1. YouTube (bedrijven: 58% - PR-bureaus: 65 %)
2. Twitter (48% - 42%)
3. Instagram (40% - 47%)
4. Linkedin (32% - 35%)
5. Xing (25% - 21%)
Deze sociale media worden onbelangrijker de komende twaalf maanden:
1. Stay Friends (54% - 56%)
2. Facebook (36% - 37%)
3. Google Plus (34% - 35 %)
4. Flickr (26% - 32%)
5. MyVideo (25% - 30%)