Sociale media hebben het pr-vak op zijn kop gezet. Driekwart van de pr-professionals vindt dat hun professie aan belang heeft gewonnen door sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van ING en Social Embassy onder pr-professionals en journalisten
Het toegenomen belang van pr heeft een aantal oorzaken. Zo hebben monitoring, de snelheid van informatie en de dialoog veel invloed. Daarbij komt dat sociale media zorgen voor een toegenomen afbreukrisico: een fout of storing kan binnen no time uitgroeien tot een groot nieuwsitem.
Afhankelijk
Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat pr en journalistiek niet meer zonder sociale media kunnen. Zowel de pr-professionals als de journalisten zijn dagelijks actief op sociale media. Sociale media worden actief ingezet en maken bij onderdeel uit van de pr-toolkit. Wel is duidelijk dat ze worden gezien als een aanvullend kanaal; de meer traditionele (offline en online) middelen blijven belangrijk. Volgens beide groepen zorgen sociale media voor een hogere snelheid, toegenomen bereik en een hogere publicatie frequentie.
Betrouwbaar?
De meningen over de betrouwbaarheid van sociale media zijn verdeeld. De betrouwbaarheid is namelijk sterk afhankelijk van de afzender van een bericht. Fact checking is en blijft daarom een belangrijk aspect; daar veranderen sociale media niks aan. Wel wordt door een groot deel van de journalisten gesteld dat fact checking minder zorgvuldig wordt gedaan. Vanwege de hoge snelheid staat men voor een dilemma: snel maar mogelijk foutieve informatie delen óf (te) laat, correcte informatie delen.
Sneller en vaker
Direct contact met de doelgroep is een belangrijk aspect van sociale media. Voor de één biedt de mogelijkheid voor dialoog grote kansen, voor de ander is het iets dat erbij hoort, maar sommigen zijn nog onwennig en vinden het nog spannend. Het contact tussen pr-professionals en journalisten is door social media vereenvoudigd; men heeft sneller en vaker contact, maar de banden zijn door sociale media niet versterkt. Slechts enkelen gebruiken social media om deze contacten optimaal te benutten.
Weten wat leeft
De consument speelt door sociale media een belangrijke rol in het medialandschap, omdat hij beter en eenvoudiger in staat om zijn mening te delen. pr-professionals en journalisten gebruiken sociale media om in de gaten te houden wat er leeft in de samenleving; om snel nieuws te kunnen schrijven, maar ook om adequaat te kunnen reageren op eventuele crisissituaties. Reputatiemanagement is door sociale media belangrijker geworden voor pr-professionals.
Verwacht wordt dat de rol van sociale media toe zal blijven nemen. Enerzijds in de vorm van het aantal gebruikers en kanalen, maar men verwacht ook dat men op zoek gaat naar meer duiding, filtering en diepgang.
>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!