Een eerdere posting hier op Molblog ging over betutteling van de overheid. Dit riep veel reacties op. Als vervolg blogde Thomas Gussekloo vandaag hier over het effect van overheid campagnes. Dat effect is bedroevend volgens die posting.
De overheid en direct of indirect aan de overheid gelieerde organisaties hebben hun branding ook slecht op orde.
Een posting op Marketing Facts over de
Urechtse Kamer van Koophandel illustreert dat maar eens weer.
Als definitie vooor een merk neem ik hierbij maar Wikipedia als vertrekpunt: "A brand is a symbolic embodiment of all the information connected to the product and serves to create associations and expectations around it?"
Nou, dan kun je je lol op. Ik heb eens bekeken hoeveel websites die overheid erop na houdt. Tel maar mee:
Provincie 13
Waterschappen 29
Regionale Samenwerkingsorganen 52
Lichamen van beroep en bedrijf: 6
De regering 1
De Staten generaal 2
Hoge colleges van Staat 6
Ministeries 13
Advies colleges 28
Zelfstandige Bestuursorganen 140
Rechterlijke Macht 7
Regelingen van Gemeentes, Provincies en Waterschappen ca. 40
Politie 2
Politieke Partijen Landelijk 20
Politieke partijen Lokaal 100 (schatting)
Gemeentes ca. 450
Bron: www.overheid.nl.
Dat zijn dus een kleine 1000 websites! In werkelijkheid zijn het er nog veel meer, want bijvoorbeeld achter die Zelfstandige Bestuursorganen kom je soms wel op 3,4, of 5 vervolg sites.
Tel ik nog niet mee de websites van organisaties voortvloeiende uit de Wet op de Publiek rechtelijke Bedrijforganisaties uit de vorige eeuw, waaronder de werkgever- en werknemer organisaties, Kamers van Koophandels, de S.E.R. en meer.
Een nieuw overheidslogo zoals hier en hier besproken worden is leuk. Maar het lost niets op. De bomen blijven lekker in het bos staan!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!