Ook AH bekent kleur op het wijnschap

Het feit dat ik zelf geen wijn drink betekent niet dat ik niet tot de doelgroep van een slijterij of wijnschap bij de supermarkt behoor. Iedereen koopt tenslotte wel eens een fles alledaagse wijn om mee te nemen naar een etentje, feestje of een goed gesprek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik behoor echter zonder meer tot de 97 procent van de Nederlanders die geen wijnexpert is. Sterker nog, ik durf zelfs toe te geven dat ik mijn wijnkeuze doorgaans baseer op naam en/of vormgeving. , en zijn dan ook bij mijn vrienden reeds de revue gepasseerd.

Tot voor kort maakten de conventies rond de presentatie van wijnen het ook niet echt makkelijk voor mensen zoals ik. Jaartallen en druivensoorten zeggen mij werkelijk niets.

Blij verrast ontdekte ik dan ook in 2006 het wijnconcept. De oprichters, ex-ING en Heineken, besloten hun wijn verfrissend en eenvoudig te presenteren aan de hand van smaak en moment van drinken in plaats van het conventionele jaartal, land van herkomst en druivensoort. De indeling bestaat uit 9 categorieën, 3 witte, 3 rode en rosé, bubbels en zoet. 'Easy' laat zich bijvoorbeeld kenmerken door makkelijke, frisse witte wijnen voor makkelijke momenten en 'Deep' door diepe, krachtige rode wijnen voor de wat intiemere momenten of een diep gesprek.

Grapedistrict liet zich voor haar indeling onmiskenbaar inspireren door uit Amerika die op haar beurt het kunstje had afgekeken bij het tevens Amerikaanse .

Ondanks het winnen van de Retail Jaarprijs 2007 en een franchisemogelijkheid is het bedrijf twee jaar later nog maar vier winkels rijk, waarvan drie in Amsterdam. Wel heeft het bedrijf vanaf het begin de aandacht van het Ahold concern weten te trekken. Al in de tweede week na opening stonden de directieauto's voor de deur. Een jaar later al werd er een 'nieuwe stijl' Gall & Gall geopend in Leidschendam met een "wijnindeling naar smaaktypen, die elk een eigen kleur hebben. Van fris wit tot krachtig rood." Beter goed gejat, dan slecht bedacht zullen we maar zeggen. Niet veel later volgden pilotstores in Leiderdorp en Leiden.

Sinds afgelopen week kunnen ook mensen buiten de Randstad kennis maken met de nieuwe wijnconventies. Ook Albert Heijn heeft de smaak van haar wijnen namelijk kleur gegeven. Voor de nieuwe had het bedrijf maar liefst 21 categorieën en kleuren nodig.

Een stuk minder creatief en aansprekend dan bij Grapedisctrict, dat moet gezegd worden. Verder dan Vol en krachtig, Verfijnd en complex, Soepel en rond en Fris en fruitig komt ze niet. Ook vormgevingstechnisch komt het concept er wat bekaaid van af.

Niettemin prachtig om te zien dat in twee jaar tijd alledaagse wijn voor veel mensen niet meer op afkomst en druivensoort (of naam en etiket) uitgekozen hoeft te worden, maar smaakkleur nu de standaard in Nederland lijkt te zijn geworden.

Easy does it, nu ook gewoon bij Albert Heijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie