Premium

[Onderzoek] Wat kunnen PR-professionals aan hun pitch verbeteren?

400 journalisten wereldwijd bevraagd over hun wensen

Hoe krijgen journalisten hun stukken het liefst gepresenteerd? Wat kunnen pr-professionals daarin verbeteren? Dat zijn de centrale vragen die Business Wire voorlegt aan journalisten in zijn jaarlijkse  . Er werden er 400 bevraagd voor 2015.

Meer researchen

Het meest genoemde punt voor verbetering van PR-mensen is de meer tijd te besteden aan onderzoek naar de journalist zelf en het medium waar die voor schrijft. Maar liefst 57,2% van de journalisten wil dat pr-mensen beter inzicht hebben in waar zij over schrijven en welke informatie relevant is voor ze.

Een ander punt – waaraan overigens eenvoudig is te voldoen – is dat journalisten graag willen dat pr-mensen hun verhalen delen via hun eigen sociale media. Daarentegen vinden ze pitchen via sociale media een minder goed idee. Minder dan 4% wil zijn nieuws via sociale media als twitter en facebook aangereikt krijgen.

Email rules

Wat dat aangaat zijn de journalisten nog behoorlijk traditioneel, zo kunnen we concluderen. De meerderheid van hen (66,5 %) zegt dat ze de voorkeur geeft aan de wijze waarop ze de nieuws al jaren ontvangen: via een e-mailbericht met een link naar het volledige persbericht.

Praatje én plaatje

De dwingendste nieuwsstukken bestaan uit een goede kop en een interessant en relevant verhaal, maar daar hoort wel wat bij. 36,3% van de reporters geeft aan een persbericht waarschijnlijk te gebruiken als het is voorzien van multimedia. Daarbij gaat de voorkeur uit naar een foto (82,8%), dan illustraties (48,4%), videobestanden (38,1%), infographics (35,8%) en logo’s (27,4%).

Waar zoeken?

Interessant is ook de vraag waar journalisten op zoek gaan als ze research willen doen naar een bedrijf. Nagenoeg alle journalisten slaan aan het googlen of gebruiken andere zoekmachines (97,2%), de corporate site van een organisatie wordt ook flink bezocht (88,8%) en online newsrooms (76,7%).

Verder worden de secties ‘nieuws’, pers’ of ‘media’ op de website van een organisatie regelmatig gebruikt voor redactioneel onderzoek net als social media netwerken (49,3%), woordvoerders (43,3%) en blogs (38,1%).

Newsrooms: dit moet erin

De online newsroom en mediacenters spelen een belangrijke rol in de journalistieke research. Wat is het meest gewilde type content dat daar te vinden moet zijn? Journalisten willen er zeker persberichten kunnen lezen (84,7%), kort gevolgd door breaking news  (83,7%) en contactinformatie voor de media (76,3%). Ook hoge-resolutiefoto&;s (71,6%), factsheets (66%), persmappen (58,6%) en biografieën van de top (51,6%) zijn gewild.

Buzzfeed-model heeft toekomst 

Opvallend is de respons op de vraag hoe journalisten de toekomst voor hun vakgebied zien. De meeste journalisten (33,5%) geloven dat het model van Buzzfeed met zijn korte, vermakelijke content de beste kansen heeft. Ruim een kwart (27,9%) ziet de meeste potentie in het traditionele model van kwaliteitsjournalistiek van titels als The New York Times. 

Bron: 2015 Business Wire Media Survey. Onderzoek onder 400 journalisten over de hele wereld over de toekomst van de journalistiek en best practises voor het maken van effectieve berichtgeving. Klik voor het gehele onderzoek.

Foto: Thorsten Schmitt 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie